Nyhetsarkiv for Aktuelt

Gjennom en ny strategi for humaniora skal UiB løfte kvaliteten og styrke samfunnsrelevansen til de humanistiske fagene.
Ulike aspekter av og paradigmer innen europeisk asylpolitikk ble presentert da Universitetet i Bergen avholdt en heldagskonferanse om migrasjonsforskning i Brussel i mai 2018.
Bergen får en ny forskningsenhet som vil ha som mål å fremskaffe informasjon om klimaet til nytte for blant andre fiskerinæringen, landbruket og kraftprodusenter. Satsingen er gjort mulig som følge av bidrag fra Bergens forskningsstiftelse.
Et nybygg for Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet på Marineholmen kan realisere visjonen om en verdensledende marin forskningsklynge, skriver rektor Dag Rune Olsen.
Norsk Marint Universitetskonsortium (NMU) var i samtalar med European Marine Board i sitt aller første møte. No skal konsortiet jobva vidare mot å verta eit kontaktpunkt til EU.
Plasthval-sjokket førte til at åtte ganger så mange engasjerte seg i ryddeaksjoner i Hordaland. – Plasten i havet har åpnet øynene våre. Mange av forskerne har ryddet plast på fritiden, sier forsker Christoph Noever. Se video!
Tore Furevik leder Bjerknessenteret for klimaforskning. Som ny klimadirektør skal han i tillegg koordinere Universitetet i Bergens samlede klimasatsing.
Noreg må sikre seg betre mot dataangrep. Regjeringa gir no fleire millionar til Simula@UiB, som skal utdanne fleire kryptologar.
Et internasjonalt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan samfunnet kan legge til rette for at ungdom velger et sunt kosthold og en aktiv livsstil. HEMIL-senteret er partner i prosjektet
Småfisk har eit enormt potensiale i kampen mot å utrydde svolt. Eit tverrfagleg prosjekt ved Universitetet i Bergen og partneruniversitet i fleire land får no ti millionar kroner til eit prosjekt direkte knytt til tre av FN sine berekraftsmål.