Nyhetsarkiv for Aktuelt

Rektor Margareth Hagen er en av 58 universitetsledere fra hele verden som har signert en felles uttalelse der Universitetet i Bergen bekrefter sitt engasjement for FNs 2030-agenda og å styrke globalt samarbeid for å oppnå denne.
- Vi må samarbeide globalt for å begrense et pågående tap av biologisk mangfold, sier Michael Pirie, fra Universitetshagene ved UiB.
Her oppsummerer vi noko av det Universitetet i Bergen har bidrege med til samfunnet i året som er gått.
Fire studenter er ansatt som veiledere i arbeidet for et mer bærekraftig universitet. Ingeborg Rønning gleder seg til å komme i gang.
Rektor Margareth Hagen og prorektor Pinar Heggernes skal saman med resten av Team Hagen leie den største kunnskapsinstitusjonen på Vestlandet dei neste fire åra.
UNESCO har utnevnt postdoktor Alicia May Donnellan Barraclough fra Universitetet i Bergen som ung talsperson for sitt Man and Biosphere-program. Hun blir en av fem slike talspersoner globalt.
Mandag 22. mars åpner rektorvalget på UiB. Her ser du hvordan du kan stemme på dine kandidater til rektor og prorektor.
“Science is not negotiable, but it can be ignored,” said Professor Edvard Hviding in a debate on transboundary institutions at the S4D4C final networking meeting.
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Styret ved Universitetet i Bergen har behandlet PWCs eksterne rapport om gjennomgang av komplekset rundt saken om praksisportal. Styret retter kritikk mot håndteringen.
UiB og de andre partnerne i klyngesamarbeidet Energiomstilling Vest utvikler ny kunnskap om helhetlig nedbygging av offshoreprosjekt og økt installasjon av havvind.
Universitetsstyret møtes til ekstraordinært møte for å diskutere oppfølgingen etter rapport om praksisportal.
Norges forskningsråd har tildelt én million kroner til etableringen av Norway-EU Science Diplomacy Network for å fremme vitenskapsdiplomatisk arbeid mellom Norge og EU. Dette er første gang SDG Bergen er partner i et prosjekt støttet av Forskningsrådet.
Det har gått et år siden samfunnet stengte ned som en følge av koronapandemien. Pandemiåret på UiB er preget av nye digitale løsninger, samhold og savn.
Konsulentselskapet PWC har på oppdrag fra Universitetet i Bergen gått gjennom sakskomplekset knyttet til etableringen av praksisportal.
Ekstern gjennomgang av sak om praksisportal, koronahåndtering og justering av valgreglement var blant sakene Universitetsstyret gikk gjennom torsdag 11. mars. Se møtet i opptak her.
Nye tall fra Kandidatundersøkelsen viser at ni av ti personer som tar en mastergrad ved UiB har relevant jobb to år etter endt utdanning. - Gledelig, sier UiB-rektor Margareth Hagen.
I seks år leder Ignacio Herrera Anchustegui prosjektet Gov-Wind som tar for seg de rettslige utfordringene ved reguleringer av havvind-produksjon. – Ingen juss, ingen havvind, sier han.

Sider