Nyhetsarkiv for Aktuelt

Gjennom studentaktiv læring setter et unikt og tverrfaglig kurs om bærekraftig hav studentene i stand til å se på hvordan forskning kan bidra inn mot politiske beslutningsprosesser, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har laget tre videoer som viser hva som gjør kurset spesielt i verdenssammenheng.
I EU-valget på søndag fortsatte fremgangen for mange av Europas ytre høyre-partier. - Selv om vi omtaler dem som en gruppe, har de bare en felles sak, nemlig at innvandring er dårlig, forteller professor i sammenlignende politikk Elisabeth Ivarsflaten i podcasten UiB Popviten.
Sebrafisken er den mest populære forsøksfisken i verden, men genetisk variasjon innen arten kan påvirke resultatene av giftforsøk.
Biolog Dorothy Dankel betrakter troverdig og (salient) styring av kulturarv og økosystemer som avgjørende for å skape en bærekraftig havøkonomi. Hennes nye forskningsprosjekt, LoVeSe-SDG, er finansiert av Norges forskningsråd.
Abelprisvinnar Karen Uhlenbeck besøkte Bergen og løyste oppgåver med 200 skuleelevar i Botanisk Hage. Abelprisen gjer at ho kjenner eit stort ansvar.
Masterstudenten Johanna fekk graveserien sin på trykk i VG. No har over ein halv million lesarar lest reportasjane hennar om sjølvmord blant eldre.
I den nyeste episoden av podcasten UiB Popviten får lytterne bli kjent med de aller første menneskene. Ukens gjest er postdoktor Magnus Mathisen Haaland ved Centre for Early Sapiens Behaviour (SapienCE).
Over en femtedel av alle voksne nordmenn har fedme. I verden i dag er det flere fete enn sultrammede. Forskerne vet ennå ikke helt hvorfor.
Samfunnsvitarane sitt studentbygg blir pilot for framtidas læringsarenaer ved UiB. U. Pihl skal forvandlast frå traust skulebygning til eit hus for moderne læring no som Kunnskapsdepartementet og UIB spyttar i 60 millionar.
Med utspring fra hver sin kunnskapsklynge kom to UiB-prosjekter seg gjennom nåløyet, og ble tildelt en million kroner hver i Forskningsrådet sitt innovasjonsprogram STUD-ENT.
Økte temperaturer og varmere klima endrer plantesamfunnene over tregrensen. Perioden hvor plantene blomstrer blir betydelig kortere. Det viser en ny, omfattende studie der forskere fra mellom andre UiB har deltatt.
I april så vi verdens første bilde av et sort hull. Men hvorfor er de så vanskelige å fotografere? I første episode av UiB Popviten gir stipendiat Inga Strümke deg innføringen du trenger for å forstå universet.