Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen viste frem Vingen helleristningsfelt til blant annet klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
Når du i fremtiden skal ut å fly fra Bergen lufthavn Flesland må du rette blikket mot sør og se på det nydelige lommetørkletreet som er plantet ved terminalinngangen. Treet er en hilsen og takk fra UiB til Avinor for Lyststedet lønningen.
Postdoktor Joanna Siekiera rapporterer om en ny forskersommerskole rettet mot fremtidens vitenskapsdiplomater, med deltakere fra hele verden.
Universitetshagene i Bergen har nå offisielt oppnådd anerkjennelse av BGCI, den internasjonale interesseorganisasjonen for botaniske hager.
To professorer fra Universitetet i Bergen får millionstøtte gjennom Erasmus+ til prosjektene sine.
Gravide med ADHD har tre ganger økt sannsynlighet for å røyke i svangerskapet sammenlignet med andre gravide. De har også vanskeligere for å slutte.
Som følge av koronapandemien måtte Universitetet i Bergen tenke nytt for de tradisjonelle avskjedsseremoniene.
Medaljesamlinga til tre generasjonar Bjerknes-forskarar har fått sin naturlege plass ved Bjerknessenteret for klimaforsking og Geofysisk institutt på UiB. Sjå opninga i opptak her.
Biomangfold er et av nøkkeltemaene for å bevare og utvikle felles havressurser. Forskere ved Universitetet i Bergen har lenge engasjert seg I juridiske spørsmål knyttet til dette, ikke minst debatten om områder utenfor nasjonal jurisdiksjon.
Vet du hvor personopplysningene du legger igjen i apper og sosiale medier blir brukt? En ny metode utviklet av professor Jill Walker Rettberg bidrar til å kartlegge akkurat det.
Bare i løpet av 2019 ble 10 millioner mennesker drevet på flukt. Lørdag 20. juni markeres Verdens dag for flyktninger i solidaritet med de 80 millionene rundt om i verden som er fordrevet fra sine hjem.
Mange norske barn og unge følger ikke anbefalingen om daglig inntak av frukt og grønt, og mange får heller ikke anbefalt mengde fysisk aktivitet.
Festivalen «Siste kapittel» skulle finne sted i juni 2020, men ble utsatt et år på grunn av pandemien. I mellomtiden har prosjektet etablert en digital arena, og den første konserten er herved lansert.
NORA-konsortiet skal styrke norsk forskning og utdanning innen kunstig intelligens. Nå forteller de ni samarbeidspartnerne hvordan de skal nå målet.
Havforskning står sentralt i Universitetet i Bergens vitenskapsdiplomatiske arbeid. Ved å sammenstille de 17 bærekraftsmålene i 2030 Agendaen har universitetet og våre partnere tilbudt forskningsbasert kunnskap for global bærekraft til beslutningstakere.
Emnet EUR105 European Union Institutions, Politics, and Policies i bachelorprogrammet i europastudier har fått Studiekvalitetsprisen 2020 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Som første emne i Norge oppnådde det status som Jean Monnet Academic Module.
Spørsmålet får vi svar på i den første akademiske debatten i regi av universitetsalliansen Arqus.
Forskningsrådet tildelte 17. juni seks av 22 sentre for forskningsbasert innovasjon (SFI) til Bergen.

Sider