Nyhetsarkiv for Aktuelt

Forskere ved Universitetet i Bergen analyserer kreftens stamceller for å kurere sykdommen.
De siste store dyrene har blitt fraktet ut av De naturhistoriske samlinger, som skal rustes opp til moderne standard.
Universitetet i Bergen hadde ikke noe annet valg enn å stenge De naturhistoriske samlinger for oppussing før bevilgningen var på plass.
Regjeringen bevilger ikke penger til videre oppussing av De naturhistoriske samlinger ved Universitetet i Bergen. Dermed er det usikkert om museet kan åpnes i 2018.
I dag blir regjeringens langtidsplan for forskning og utdanning lagt frem. – Her er mange gode ambisjoner, men nå må handling følge ord, sier rektor ved Universitetet i Bergen.
– Vi ser en vilje til å satse sterkere på fremragende forskning, sier rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen, om regjeringens forslag til statsbudsjett.
Stadig flere lakselus blir resistente mot medikamenter. Sea Lice Research Centre i Bergen forsøker å komme lusen i forkjøpet med nye løsninger.