Nyhetsarkiv for Aktuelt

Fire av de såkalte indikatorene i bærekraftsmål 14, Liv under vann, forfaller i 2020. Universitetet i Bergen vil med sin lederrolle innen havforskning og bærekraftsmålene utfordre beslutningstakere til å gjennomføre det de har forpliktet seg til i året som kommer. Universitetet står klar med vitenskapelige råd.
Små endringer fra fjoråret, men alt i alt trives studentene litt bedre. Det viser UiB-studentenes tilbakemelding i årets Studiebarometer. Studentene opplever studiene som både faglig utfordrende og inspirerende.
– Det er gjerne dei rike som vinn fram i politikken, og kven som er rike i verda kjem ofte an på kjønn. Det seier professor Ragnhild Muriaas, som har leia prosjektet Money Talks.
Hver fjerde student sliter psykisk viste Folkehelseinstituttets undersøkelse om helse og trivsel fra 2018. Nå ønsker de å vite mer om bakenforliggende faktorer til at norske studenter sliter med psykiske plager i økende grad.
Korona-viruset (SARS-CoV-2) og sykdommen Covid-19 ble karakterisert som en pandemi (verdensomfattende epidemi) av Verdens helseorganisasjon (WHO) 11. mars. Hvordan kan vi unngå å bli korona-smittet? Vi har spurt UiBs virusekspert professor Rebecca Cox.
24. januar var det klart for ein ny høgtideleg doktorpromosjon i Universitetsaulaen. Sjå arrangementet i opptak her.
Mariah Vårum passer på Norge i cyberspace hos Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Marie Heggebakk studerer informatikk på Universitetet i Bergen (UiB). De to ønsker flere kvinner til IT-fagene.
Ny, unik DNA-teknologi har satt forskere i stand til å se på DNA hele 24 000 år tilbake i tid. De fant ut at de fleste fjellplanter ikke ble utryddet, men overlevde forrige varmeperiode. Hvordan klarte plantene det?
DEBATT: – Sjølv om internettet ikkje får nervesamanbrot, og robotar ikkje hjelper gamle damer over gata, har dei andre eigenskapar som set føringar på kva handlingar som går an å utføre. Vi er små menneske med stadig større teknologiar, og vi kan ikkje fortsetje å tenkje som før.
– Det er som å køyre ned ei fjellside på ski, der den farten du får er eit resultat av energien frå publikum! Det seier ein letta og glad Jørn Øyrehagen Sunde etter å ha kome seg gjennom svart løype i formidling med god gli.
Hva er fysikk og hva kan du utforske som student hos oss? Bli med Selda Ekiz - NRK-profil og tidligere fysikkstudent hos oss - på en reise inn fysikkens mangfoldige verden.
KRONIKK: Vi har vurdert behovet for et forbud mot prisdiskriminering på leverandørnivå i dagligvarebransjen. Det er vår klare anbefaling at et forbud ikke innføres.
Her kan du se opptaket fra Aarebrotforelesningen 2020 med professor Jon Øyrehagen Sunde. I forelesningen vil han ta oss gjennom 1000 år med rettshistorie på 200 minutter. Sendingen ble streamet på uib.no og NRK sine nettsider, 19. januar 2020.
Science er eitt av dei mest anerkjente vitskaplege tidsskrifta i verda. I januar er framsida via ny forsking frå UiB, med data henta frå Den internasjonale romstasjonen.
Tettere samarbeid mellom NORCE og Universitetet i Bergen (UiB) skal gi bedre og mer relevant forskning og innovasjon. En arbeidsgruppe utarbeider nå tiltak som skal forenkle samarbeidet.
Professor Hakan G. Sicakkan fra Universitetet i Bergen er blitt utpekt som medlem av et globalt akademisk nettverk som skal studere implementeringen av FNs migrasjonsplattform. Sicakkan leder det EU-støttede prosjektet PROTECT og har gjennom sin forskerkarriere etablert seg som en ledende autoritet på flyktningestrømmer.
Nye økonomiske forretningsmodeller og trender påvirker oss, både som samfunn og individ. Den teknologiske utviklingen endrer på en fundamental måte hvordan mennesker og bedrifter samhandler og markeder fungerer. Årets Christiekonferanse er i samarbeid med Norges Handelshøyskole (NHH) og finner sted tirsdag 27. april 2021.
Kirkeklokker som ringer ustanselig, våte sko og en streng, kristen gud som etter hvert fortrenger de norrøne. Bli med Popviten tilbake til middelalderen i anledning Bergens 950-årsjubileum.

Sider