Nyhetsarkiv for Aktuelt

Nå er valgresultatet klart. Disse medlemmene skal representere UiBs ansatte og studenter de neste fire årene.
Med over 900 påmeldte var årets Christiekonferanse, som for første gang var åpen for alle, en suksess. På programmet var det flere fremtredende forskere, politikere og samfunns- og næringslivstopper, og flere av dem var tydelige på at det trengs et nytt skattesystem.
Linda Eide og Gunnstein Akselberg får Christieprisen 2021 for det langvarige arbeidet med å formidle godt språk og språklege fenomen i norsk. – Vi har lagt så mykje sjel, hovud og hjarte i språksjovet vårt, så no er vi berre veldig stolte og glade, seier dei.
Midnattssol og polarnatt skaper barrierer for marine arter som trekker nordover på grunn av global oppvarming. De økologiske endringene fanges ikke opp i modellene.
Søknadsrekord for nye UiB-studier: Tall fra Samordna opptak viser at UiB øker antallet søkere med over fem prosent. Særlig populære er IKT- og teknologifagene.
Da søknadsfristen for å søke høyere utdanning gikk ut 16. april, ville rekordmange studere realfag på Universitetet i Bergen. UiB er det mest populære realfagsvalget i Norge.
Universitetet i Bergen (UiB) havner i år blant nummer 201-300 i bærekraftsrankingen Times Higher Education (THE) Impact Rankings. I fjor var UiB på 85. plass.
Ledelsen ved Universitetet i Bergen er fornøyde med resultatene av årets ARK-undersøkelse, men ser samtidig områder som må forbedres.
Arkeologer har gjort det største gullfunnet fra forhistorisk tid på Vestlandet på over 50 år.
Samtlege av jussprofessor Eirik Holmøyvik sine juridiske konklusjonar om styresmaktene si handtering av Covid-19 er ført opp som kritikk- og læringspunkt i Koronakommisjonen sin rapport.
SDG Bergen sparket i gang FNs havforskningstiår med en 100 dagers serie på Twitter for å vise interessante eksempler på havforskning og hvordan akademia kan bidra med vitenskapelige råd til beslutningstakere.
Se sendingen med professor Anders Johansens jubileumsforedrag om UiBs historie.
I år fyller Universitetet i Bergen 75 år. Her kan du se jubileumsforelesningen som ble holdt i anledning markeringen den 9. april.
Regjeringen foreslår å innføre krav om barnevernsfaglig mastergrad for ansatte i barnevernet. I tillegg skal mastergradene få felles kompetansekrav.