Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen er glad for å kunne tilby det første OceanTeacher Global Academy-kurset I vår historie. partnerskap med FNs Intergovernmental Oceanographic Commission.
De siste tretti årene har perfeksjonismen økt med tretti prosent i den vestlige verden. - I våre studier ser vi at kursing i selvmedfølelse kan redusere perfeksjonisme, forteller stipendiat og psykolog Vivian Woodfin i podcasten UiB Popviten.
Jan Erik Askildsen får fornya tillit som dekan ved SV-fakultetet etter ein spanande valkamp. – Eg er veldig glad for å kunne halde fram med å styrke samfunnsfaga si rolle ved UiB, seier han.
Trond Mohn stiftelse har tildelt 16 millioner kroner til Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen (UiB) fordelt over fem år. UiB avsetter ca 88 millioner kroner til lønnsmidler og drift av det tverrfaglige forskningssenteret. – Støtten fra Trond Mohn stiftelse gjør det blant annet mulig å gjennomføre tokt og benytte den best tilgjengelige teknologien til planlagte ekspedisjoner i... Les mer
Universitetet i Bergen tar med studenter på seilas i Karibia og i Stillehavet når seilskipet Statsraad Lehmkuhl legger ut på jordomseiling.
Den sosiale ulikskapen i europeiske utdanningssystem er stor. Forskarar frå HVL og UiB deltek i eit prosjekt som skal finne ut kva som kan motverke ulikskapen.
Partene i statsoppgjøret er enige om årets lønnsoppgjør – over et halvt døgn på overtid. Streiken er dermed avverget, skriver NTB.
Universitetet i Bergen deler ut millioner til åtte innovasjonsprosjekter gjennom den nye satsingen for innovasjoner i tidligfase UiB idé.
– I våre studier blir nitti prosent bedre etter avføringstransplantasjon, sier gastroenterolog Trygve Hausken i podcasten UiB Popviten.
Historieprofessor Camilla Brautaset blir ny dekan ved Det humanistiske fakultet frå hausten. Ho skal styre saman med Ole Thomassen Hjortland og Svein Ivar Angell.
Det har kommet ut et nytt spill for deg som er korona-student. Her får du tips og råd til å gjøre koronatiden bedre og som bonus kan du vinne premier.
Studentkoret Arme Riddere, rektor Margareth Hagen, samt ansatte, studenter og alumner fra UiB gratulerer alle med dagen! Se video her.
Plutselig satte røret seg fast i vulkansk aske. – Vi presset så hardt at flåten holdt på å klappe sammen som en østers, sier klimaforsker Willem van der Bilt. De to UiB-forskerne kikket mot land og lurte på om de ville klare å svømme så langt.
SDG Bergen ble registrert som SDG Action i januar 2018 med sluttdato 1. august 2021. Nå er denne SDG Action blitt fullført tre måneder foran skjema.
Det holder ikke at verdenssamfunnet har lommebøkene sine åpne for syriske flyktninger – hjertet må også med, konkluderer jussprofessor.
EU-status, rapport om forsinket sensur og UiBs koronahåndtering er noen av sakene som skal opp i universitetsstyret. Se møtet torsdag 6. mai fra klokken 10.
Det er påvist en indisk virusvariant i en koronaprøve fra en UiB-ansatt. Nærkontakter ble varslet og satt i karantene før helgen. I dag kom beskjeden fra Bergen kommunen om at det dreier seg om en indisk mutasjon.
Foreleser Rune Mentzoni gjør psykologiske eksperiment på barna og filmer det til undervisningen sin. En smakebit fra undervisningen nådde over 700.000 på Facebook.

Sider