Nyhetsarkiv for Aktuelt

En av Ingunn Lundes fremtidsplaner er å etablere en egen formidlingsfestival for studenter. Nå blir hun merittert for arbeidet hun gjør med undervisningskvaliteten ved fakultetet.
Håvard Haarstad meiner forskarar må gi alt for å endre samfunnet i rett retning. Sjølv hamna han i arresten i New York i forsøket på å redde verda.
På FN-dagen 24. oktober 2018 ble Universitetet i Bergen annonsert som offisiell knutepunktsinstitusjon (Hub) for bærekraftsmål 14, liv under vann (SDG14), for FN-organisasjonen United Nations Academic Impact (UNAI).
Universitetet i Bergen, FN-ambassaden til Palau og IOC-UNESCO arrangerte et sidearrangement på Our Ocean-konferansen i Oslo i oktober 2019 for å belyse behovet for forskning og vitenskap rettet inn mot de pågående diskusjonene for å sikre biomangfold utenfor nasjonal jurisdiksjon til havs.
Klimaomstillingssenteret CET tyvstartet like godt Beyond Oil - konferansen ved å okkupere en hel togvogn på toget fra Oslo til Bergen.
190 forskere, studenter og haventusiaster møttes i Universitetsaulaen for å delta på den første Ocean Sustainability Bergen Conference for å høre taler om pågående forskning og inspirerende ord om et bærekraftig hav.
UIB og Digsscore vann konkurransen om å få ta over den nasjonale koordinatorrolla for European Social Survey.
Hvordan kan vi produsere nok, sunn mat til alle på jorda – uten at matsystemet vårt bidrar til klimaproblemet?
Forskingsmiljøet og medieaktørene på MCB vil etablere et senter der man utvikler ansvarlig medieteknologi for fremtiden. – Når robotene inntar redaksjonene er det et skrikende behov for å ivareta forhold som etikk og personvern, sier senterlederen.
Et unikt møte med filmskaperen Craig Foster, som gjennom film klarer å fortelle noe unikt om menneskets opprinnelse, marinbiologi og den voldsomme kraften som ligger i forandring.
– En ny avtale for naturen er noe alle snakker om, sa FN-ambassadør Peter Thomson i sitt offentlige foredrag etter å ha blitt utnevnt som æresdoktor ved Universitetet i Bergen.
Det passar godt at Nobelprisen i økonomi i år går til forsking på global fattigdom! I dag har nemleg vi og International Science Coucil signert ein avtale om å etablere GRIP, eit globalt forskingsprogram om ulikheit.
Det medisinske fakultets nye æresdoktor Bruce R. Zetter sier at utnevnelsen vil føre til et enda sterkere bånd mellom Harvard Medical School og Universitetet i Bergen.
Studentar og tilsette ved dei statsvitskaplege faga får møte si store stjerne når Pippa Norris no er i Bergen for å ta mot tittelen som æresdoktor. Den britiske professoren har vore på pensum i fleire generasjonar, og ho er mellom dei aller mest siterte.
Nils Gunnar Kvamstø har tatt over som marin dekan ved UiB. Havet kan løysa verda sine framtidige utfordringar, meiner dekanen.
Hvilket nivå av havforsuring, temperaturøkning tåler havet og økosystemene? Forskerne i det nye COMFORT-prosjektet undersøker trygge rammer for havet.
For første gang er det målt nøyaktig hva som foregår i de kolossale eksplosjonene i jordas magnetiske hale. I et NASA-finansiert milliardprosjekt har fire satellitter patruljert klodens skyggeside på jakt etter store smell.
Etter å ha vært stengt i seks år, gjenåpner endelig Universitetsmuseet 14. oktober.

Sider