Nyhetsarkiv for Aktuelt

Feilernæring er eit større problem enn svolt i verda i dag. Forskarane håpar ein liten ferskvassfisk kan vise seg å vera ei «bombe» av viktige mikronæringsstoff.
Mens koronakrisen herjer tyr folk til enda verre katastrofer, - på film. Psykologspesialist Unni Marie Heltne forklarer hvorfor du vil ha katastrofen på skjermen, og Mikal Olsen Lerøen gir deg fem katastrofefilm-favoritter.
Vernehanskar, vernebriller, kirurgiske masker og laboratoriefrakkar blir i desse dagar samla inn i store mengder på UiB. Smittevernutstyret blir gitt bort til Helse Bergen som tek det i bruk på sjukehus, i ambulansane og på legevakta.
Det pågår en global dugnad for å nedkjempe COVID-19. – Deling av data og analysekraft er en nøkkel for å lykkes, mener Inge Jonassen, informatikk-professor og sentral i ELIXIR - den europeiske infrastrukturen for bioinformatikk.
Universitetet i Bergen er opptatt av å ivareta studentene på best mulig måte gjennom koronakrisen.
Ny forskning viser at havsirkulasjonen er et vippepunkt som kan endre klimasystemet. Å passere et slikt vippepunkt kan innebere sivilasjonstruende endringer og en rask overgang fra en tilstand til en annen.
– I dag er det utrolig mange som roper høyt om klimaendringer. Men det er enda viktigere at vi faktisk gjør noe med det, sier Linn Merethe Brekke Olsen (30), doktorgradsstipendiat i realfag ved Universitetet i Bergen.
Det nylig lanserte forskningsprosjektet Protect skal studere internasjonalt vern av flyktninger. Et avgjørende tidspunkt for et slikt prosjekt, sier FNs flyktningorgan.
Nå vil forskerne finne ut hva du tenker og gjør når det er pandemi.
Mandag 23. mars var det ekstraordinært styremøte ved Universitetet i Bergen i forbindelse med koronasituasjonen.
For undervisere og studenter ved Universitetet i Bergen er auditorium byttet ut med pc og hjemmekontor. Den digitale hverdagen er godt i gang ved UiB.
Mange mennesker har lenge kjent på at korona-pandemien er noe helt ukjent, noe vi ikke får kontroll på. Og nå kommer den hjem til oss.
- Det ligger store utfordringer foran oss, men vi skal ta vare på hverandre, sier prorektor Margareth Hagen i denne meldingen til studenter og ansatte.
Studentene ved Universitetet i Bergen har brått fått en ny studiehverdag. Prorektor og studentleder oppfordrer alle om å ta vare på hverandre, og gjerne ta en ekstra telefon til folk som sitter i karantene.
Mekanismene bak diabetes 2 kan også være involvert i hjernesykdommer som ADHD, autisme og tvangslidelser (OCD). UiB-professorene Jan Haavik og Aurora Martinez deltar i et omfattende EU-prosjekt som skal undersøke sammenhengene. Målet er å utvikle nye medisiner.
Ingunn Lunde får Ugleprisen for å ha jobbet målrettet med å heve studiekvaliteten på russiskfaget. Lunde har utviklet nye undervisningsmetoder og flyttet fokus fra tradisjonell formidling til aktiv læring og bruk av digitale ressurser.
I eit eige møte om biologisk mangfald i verdshava gav forskarar og andre aktørar verdifulle råd til Utanriksdepartementet før viktige forhandlingar i FN om regulering av ressursutnytting på det opne hav.
Verden har vært rammet av flere epidemier. En av de verste var spanskesyken som herjet mellom 1918 og 1920 og tok sannsynligvis flere liv enn første og andre verdenskrig, til sammen.

Sider