Nyhetsarkiv for Aktuelt

For å skape våre egne konkurransefortrinn kan mennesket både lære av og etterligne naturen. Naturens nanoteknologi er blant flere spennende tema i den nye utgaven av det populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen.
Forskere ved Sars-senteret har plassert embryoet til et sekkedyr under mikroskopet. Genene til dyret er modifisert slik at nervecellene lyser opp på dataskjermen.
– Marin forskning har sterke fagmiljøer ved Universitet i Bergen. Vi ønsker å legge til rette for at vår marine forskning skal bli enda bedre, sier viserektor for innovasjon, satsinger og klynger Gottfried Greve.
Lingvist Vadim Kimmelman er en av to unge, fremragende forskere i Norge som skal delta i det toårige Young CAS Fellow-programmet. Han får midler til å forske på tegnspråk med utgangspunkt i en flerperspektiv tilnærming.
Kunstig intelligens er på vei inn i grunnskolen for å tilby skreddersydd undervisning. Førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka er ansvarlig for at det rettslige grunnlaget ivaretas i et tverrgaglig prosjekt om datalæringsanalyse.
UiB er rangert med flest toppkarakterer i landet på årets U-Multirank – og er inne blant topp 25 i verden i indeksen for internasjonalt samarbeid.
- Jeg blir glad av å være en del av et studentmiljø som er så engasjert rundt et så viktig problem, sier bærekraftspilot ved UiB, Ingeborg Rønning. Se bildene fra Strandryddeuka 2021 her.
Professor Lise Øvreås er valgt til ny preses i Det Norske Videnskaps-Akademi. Hun blir den tredje kvinnen som har dette toppvervet i Forsknings-Norge.
En vellykket The Ocean 2021-konferanse i Grieghallen er avsluttet. I denne podcasten kan du høre Bjerknessenter-direktør Kikki Kleiven og Geir Lasse Taranger, viseadministrerende direktør på Havforskningsinstituttet, diskutere første dag av konferansen.
Fakultetsstyret ved SV-fakultetet vedtok i dag en modell for samarbeid mellom Institutt for sammenliknende politikk og Institutt for Administrasjons- og organisasjonsvitenskap. Modellen innebærer ikke full sammenslåing av de to statsvitenskapelige instituttene, som var ett av alternativene som ble utredet.
Ble det et grønt valg? Professor i statsvitenskap Elisabeth Ivarsflaten svarer på tre kjappe spørsmål om Stortingsvalget 2021
-Å bidra til å sette fokus på migrantar og flyktningar sin situasjon har alltid vore viktig for meg som antropolog! Det sa førsteamanuensis Synnøve Bendixsen i det ho tok imot SV-fakultetets Formidlingspris 2021.
Kronprins Haakon holder åpningsinnlegget når næringslivet, fagmiljøene og forvaltningen møtes til to-dagers konferanse i Bergen.
Hans Majestet Kongen er til stede ved markeringen av Universitetet i Bergens 75 års jubileum i Universitetsaulaen den 25. oktober.
Filosofiprofessor Espen Gamlund skulle ønske at flere av oss var som den gode, gamle nabokjerringa. Hun som kunne være brysom, men som brydde seg.
- Dette har vi jobbet lenge med å få til, så i dag er vi veldig stolte og glade, sier rektor Margareth Hagen. Den 22. september ble UiB sertifisert som Norges første sykkelvennlige universitet
Leiarane på SV-fakultetet kom saman på vakre Solstrand og tenkte høgt om dei neste fire åra for samfunnsfaga på UiB. Dekan Jan Erik Askildsen leiar framleis skuta, og med ny prodekan og visedekan, samt fem nye instituttleiarar, var det tida for å få fram nye tankar.
Torsdag 9. september er det møte i universitetsstyret for UiB. Der skal blant annet universitetets klimaregnskap legges frem.

Sider