Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen og UiT Norges arktiske universitet har inngått avtale som sikrer UiBs forskere tilgang til et av verdens mest avanserte forskningsskip.
Rektoratet vil ønske alle studenter og ansatte god jul med vakker sang fra Griegakademiets sangstudenter.
De under 30 er langt mer positive til vindkraft på land enn andre aldersgrupper, viser ny undersøkelse. Motstanden mot vindkraft på land er størst i områder med mest utbygging, som Sørlandet og Trøndelag. Havvind støttes av et stort flertall.
Ved hjelp av digitale visualiseringer kan du oppleve Bergen slik det kan ha sett ut i 1320.
Forskningsrådet har delt ut rundt 220 millioner kroner til banebrytende forskningsprosjekter ved Universitetet i Bergen.
UiB viderefører ambisjonen om å styrke og internasjonalisere humanistisk forskning og lyser ut inntil seks nye prosjektmidler. En del av midlene er øremerket humanistisk grunnforskning. I tillegg lyses det ut såkornsmidler til tverrfakultære samarbeidsprosjekter. Søknadsfrist er 1. februar 2020.
Les eit utval av dei største sakene som har prega Universitetet i Bergen i året som har gått.
Heidi Knutsen (27) danket ut nærmere 200 jobbsøkere før hun i det hele tatt hadde levert masteren sin i miljøkjemi.
Rektor Dag Rune Olsen er ikke innstilt til jobben som ny rektor ved NTNU, og fortsetter dermed ved Universitetet i Bergen.
Universitetet i Bergen har fått midler fra Forskningsrådet til tre forskningsprosjekter som skal bidra til å løse samfunnsutfordringer sammen med næringslivet.
Det er knyttet mye spenning til hva kveldens julebordmeny for administrasjonen på UiB skal inneholde. Hele tre kokker er i sving for å klargjøre den spesialkomponerte maten til kveldens fest.
Under Neste steg torsdag fikk publikum oppleve et unikt møte mellom Bergen Filharmoniske Orkester og forskere ved UiB og Bjerknessenteret. I denne spesielle konsertrekken var turen kommet for å utforske havet.
iEarth blir ett av Norges Senter for fremragende utdanning. Dermed har Universitetet i Bergen to av de prestisjetunge sentrene som satser på innovativ og fremtidsrettet utdanning.
Håkon Blågestad (22) fra Askim ønsket å studere noe som ga han to streker under svaret, i tillegg til at det var gode jobbmuligheter etter studietiden. Med integrert master i energi, føler han at han har truffet blink.
Gammaglimt, alver og elektronstråler. Via ASIM-instrumentets orkesterplass på Den internasjonale romstasjonen, har forskere ved Universitetet i Bergen avdekket hva som skjer i den høyere atmosfæren når det lyner og tordner.
Karolina Berg (25) øynet muligheten for å bruke sin forkjærlighet for fysikk og samtidig jobbe med kreft, da medisinsk teknologi ble et tilbud ved UiB.
Vindturbiner på ulike steder i Nordsjøen kan bli en stabil kilde til energi om de blir koblet sammen. Er det vindstille et sted, er nemlig sjansen stor for at det blåser friskt et stykke unna.
Hva skal jeg bli? Hva bør jeg studere? Hva kan jeg bli med realfag? Hvilket studie gir best jobbmuligheter? Hvilket studie passer jeg til, og ikke minst; hvilket yrke passer for meg? Å velge utdanning kan føles overveldende, og spørsmålene er ofte mange.

Sider