Nyhetsarkiv for Aktuelt

Vitsar om innvandring kan vere grav alvorleg. I dag står medieforskar John Magnus Dahl på scenen under Forsker Grand Prix i Bergen med klovnenasen i lomma.
Fem fagmiljøer ved UiB søker, sammen med partnere innen forskning og næringsliv, om å bli Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI).
I løpet av 1900-tallet har Nordsjøen blitt så mye mørkere at den årlige oppblomstringen av planteplankton er forskjøvet med flere uker. Mye av årsaken til formørkningen finner vi faktisk på land.
Når Universitetsmuseet åpner 14. oktober er det ikke alle som får være med. Møt dyrene som aldri får flytte hjem igjen.
Terje Tvedt sine fagbøker seglar i medvind, om ikkje i storm. Geografiprofessoren opplever ein interesse om bøkene og filmane sine som er få fagbokforfattarar til del.
Verda treng klimakutt for å begrense den globale oppvarminga. Havet kan bidra med over 20 prosent av klimakutta, viser ein ny rapport.
Professor Lars Nyre og studentene hans vil bruke den nyeste HTC Vive-teknologien. Sammen med studentene spør han det grunnleggende spørsmålet: Hva er dette? Hvordan kan det brukes?
UiB vil utdanne en ny generasjon som skal takle utfordringene klimaendringene fører til.
– Jeg blir aldri lei av å studere håndskrifter fra middelalderen. Selv om mitt kildemateriale er norsk, er det samtidig grunnleggende internasjonalt. Det gir forskningen et bredere perspektiv og tvinger frem et internasjonalt samarbeid, sier professor Åslaug Ommundsen.
– Smerte er et veldig komplekst fenomen, sier fysioterapeut Kjartan Fersum. Noe av det viktigste han mener han kan lære ryggpasientene sine er håp og positivitet.
–Han er en av de mest engasjerte foreleserne vi har, han er veldig «hands on» og bryr seg om alt vi gjør. Han formidler teori på en måte som vi forstår og har et veldig deltakende undervisningsopplegg for studentene, sier studentene som nominerte ham.
Havforsker Elisabeth Holland har fått stillingen som Norway-Pacific Joint Chair of Oceans and Climate Change, som følger opp en frivillig forpliktelse inngått mellom Universitetet i Bergen og The University of the South Pacific på FNs havkonferanse i juni 2017. #OceanAction18613
Klima- og energiomstillingssenteret CET lanserte sin karbonplanleggar under Arendalsuka på stand for Universitetet i Bergen.
Fire av våre fremste undervisarar fekk det svart på kvitt at dei har fått statusen som "fremragende undervisere".
Da USA valgte ut astronauter til måneferden ville de ha de tøffeste av de tøffe. I dag leter psykologene etter astronauter som er sosialt omgjengelige og litt flate følelsesmessig. Hør siste UiB Popviten og finn ut om du hadde egnet deg.
Diplomaten og havaktivisten Peter Thomson fra Fiji er en av ni nye æresdoktorer ved Universitetet i Bergen.
Tidlig overgangsalder er forbundet med økt risiko for en rekke sykdommer. Nå har UiB-forskere sett at tilgjengeligheten av grøntareal er assosiert med forsinket overgangsalder for kvinner.
Det norske demokratiet vart lagt på Eidsvoll i 1814 sa du? Vel, ikkje berre var ein liten brøkdel av folket representerte der, men dei jordeigande bøndene i Riksforsamlinga opna knapt munnen.

Sider