Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen hyrer to verdensledende kryptologer og styrker Norges forsvar mot cyberangrep. Dermed får universitetet, i samarbeid med Simula-UiB, et av de største forskningsmiljøene innen kryptografi i Nord-Europa.
Undring og beundring. Slik gikk det da en italiensk journalist havnet i en UiB-ledet rotnorsk debatt om de store spørsmålene.
Et nytt prosjekt lar meteorologi og oseanografistudentar oppleve atmosfæren på hittil uvande måtar.
En normal arbeidshverdag eksisterer ikke for månedens alumn, Kaia Tetlie. Hver dag er forskjellig når man jobber som konsulent og på få år har klatret opp til å bli partner i et kommunikasjonsbyrå i vekst.
Et seminar i Bergen skal utforske hvordan havet best kan reguleres for å sikre balanse mellom utnyttelse av naturlige ressurser og behovet for vern og bevaring.
Hvorfor ble istidene lengre og mer intense? Forskere har funnet svaret dypt under havoverflaten i Sørishavet.
I diskusjoner om en bærekraftig utvikling, dukker stadig oftere begreper som vitenskapelig rådgivning, science-policy interface og vitenskapsdiplomati opp. Men hva handler dette om? Vi ba en erfaren forsker på området, Silvio Funtowicz, om en liten innføring.