Nyhetsarkiv for Aktuelt

Sølv har ei fortid som medisin. Frida Johanne Lundevall viser korleis det edle metallet kan bekjempa kreft.
Bli med på laboratoriet til dCod-prosjektet. Velg selv hva du vil se på i videoen over.
Alzheimer sykdom er en av de største globale samfunnsutfordringene vi står overfor i dag, mener forskere ved Universitetet i Bergen.
Fire unge og internasjonalt anerkjente matematikere er ansatt i forskerstillinger ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Rekrutteringen er gjort mulig med støtte fra Bergens forskningsstiftelse og Tromsø forskningsstiftelse.
Arkeologer fra UiB har oppdaget verdens eldste tegning i en hule i Sør Afrika. Den abstrakte tegningen viser et rødt kryssmønster laget med en okerfargestift for 73 000 år siden.
Hvor bekymret er vi for klimaendringene? Forskerne vil bruke psykologisk innsikt for å hjelpe oss til å forstå klimaendringene og bli mer bevisste egne valg når det gjelder klima og energibruk.
Bergen Offshore Wind Centre vart offisielt opna torsdag 13. september. For Universitetet i Bergen er dette eit stort samfunnsoppdrag, seier universitetet sin energidirektør.
Boken om hundreåringen som klatret ut av Bergen museum og forsvant ut på ekspedisjon er en reise i genialitet og galskap.
På åpningen av studieåret ved Universitetet i Maastricht var UiB-rektor Dag Rune Olsen en av hovedtalerne. Sammen med andre aktører fra EU og akademia snakket han om universitetenes viktige rolle for å engasjere seg i og skape kritisk debatt rundt bærekraftsmålene.
Gjennom BiORAKEL får nye studentar hjelp og støtte av dei meir erfarne. Det er første gong studentar får Læringsmiljøprisen.