Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen deltok på High-level Political Forum I FN for å styrke arbeidet med vitenskapelig rådgivning rettet mot bærekraftsmålene og 2030-agendaen. Det var to uker med hektisk aktivitet, både vitenskapelig og administrativt.
Utfordringen med å få vitenskapsdiplomati til å fungere var tema på et sidearrangement under FNs High-level Political Forum i New York i juli 2019.
– Det var godt å se alle FNs medlemsland diskutere klima på High-level Political Forum og at de understreket at vi trenger mindre prat og mer handling. Det å løse klimautfordringen er nøkkelen for hele bærekraftsagendaen, sa klimaforskerne Tore Furevik og Kikki Kleiven etter den store klimadebatten i FN fredag 12. juli.
En delegasjon fra Universitetet I Bergen besøker High-level political forum I FN i juli 2019. Noe av det viktigste for delegasjonen blir å vise FN-systemet hvordan universitetet utdanner fremtidens klimaforskere og fremtidens ledere og å vise bredden og mangfoldet i klimaforskningen i Bergen.
Kristin Guldbrandsen Frøysa har hatt eitt år i stillinga som energidirektør ved Universitetet i Bergen. Her er dei viktigaste erfaringane ho har gjort seg.
De ekstreme lysforholdene gjør at disse fiskene trives svært dårlig i Nordishavet.
Pionerånden til Universitetet i Bergen på bærekraftsmålene og vitenskapelig rådgivning har brakt universitetet i nærkontakt med beslutningsprosessene i FN-systemet.
Hetebølger herjer stadig i Europa. Professor Linda Elin Birkhaug Stuhr gir deg ti råd for hvordan du kan unngå heteslag i Syden.