Nyhetsarkiv for Aktuelt

Systematisk arbeid med det psykososiale miljøet hjelper skoleelevene i overgangen mellom ungdomskolen og videregående viser en fersk rapport fra HEMIL-senteret.
Tannlege- og tannpleiestudenter fra Institutt for klinisk odontologi dro til Moldova for å undersøke tannhelsen i landet. Dette er et ledd i å utvikle tannlegeundervisningen i en del østeuropeiske land.
Med avansert, ny teknologi kartlegger studenter på medie- og interaksjonsdesign hvor brukere av skjermbasert innhold fester blikket, hvilken puls de har og om de svetter.
(TROMSØ): Flere felles prosjekter og økt strategisk samarbeid innen forskning, undervisning, innovasjon og formidling. Nå skal UiB og Norsk Polarinstitutt samarbeide enda tettere.
I samarbeid med Universitetet i Bergen, Bjerknessenteret og Nordlys inviterte Arctic Frontiers til debatt om klimaregnskapet. Se opptak av debatten her.
Flere ønsker vern enn utvinning i Lofoten og Vesterålen, dette gjelder særlig i Nord-Norge.
Nordmenns holdninger til el-bil er blitt undersøkt. Alder, kjønn og regionene skaper de sterkeste skillelinjene.
Studiet om prosessane som definerar det som er i live.
Universitetet i Bergen er tildelt midler fra Forskningsrådets IKTPLUSS til å utvikle verktøy som skal bidra til mer effektiv og nyskapende journalistikk.
Et helt nytt prosjekt om pengespillavhengighet skal kople unike spill-data fra Norsk tipping med faktorer som kan påvirke risikoen for å bli avhengig.
Olav Thon Stiftelsen deler årlig ut priser til personer og forskningsprosjekter som har utmerket seg spesielt innen sine fagområder i Norge og i utlandet.