Nyhetsarkiv for Aktuelt

Carina Strell, Mali Husby Rosnes og Suzette Flantua er tildelt Trond Mohn stiftelses Starting Grant for 2021.
Den fjerde Aarebrotforelesningen går av stabelen 16. januar 2022 og skal holdes av filosofen Lars Fredrik Händler Svendsen. Tema for forelesningen er frihet.
Lørdag 13. november 2021 ble det inngått en intensjonsavtale for å styrke samarbeidet om utdanning og forskning mellom Universitetet i Bergen og mangeårig partner University of the West Indies.
Etter at pandemien og store konkurser snudde opp ned på reiselivet anbefaler statistikkprofessor Bård Støve og et ekspertutvalg flere forbedringer av reisegaranti-ordningen.
– Emnet har fungert som et laboratorium for testing av ulike pedagogiske metoder for å håndtere innovasjons- og bærekraftspørsmål. Denne tilnærmingen er svært nyskapende, skriver priskomiteen i sin begrunnelse.
Nylig gikk søknadsfristen ut for bærekraftsemnet SDG200 som holdes om bord på seilskipet Statsraad Lehmkuhl sommeren 2022.
Benedicte Carlsen blir ny viserektor for forskning og internasjonale relasjoner ved Universitetet i Bergen. Hun overtar etter viserektor Annelin Eriksen, som har bestemt seg for å gå ut av rektoratet for å prioritere mer tid til forskning.
UiB-student Aurora Baardsen tilbringer november om bord på Statsraad Lehmkuhl i Karibia. Under ledelse av UiB-forskere skal studenter fra flere land undersøke klimaendringene og utvikle felles forståelse.
Kvart år leverer klimaforskarar karbonbudsjettet frå heile verda. Klimamiljøet i Bergen har gjort ein betydeleg innsats for å skildra CO2-data frå havet.
UiB, Unit og HK-dir inviterer til nasjonal konferanse for digitalisering i høyere utdanning 4. november. Konferansen har ledere i universitets- og høyskolesektoren som målgruppe.
UiB entrer energiarenaen i Europa etter å ha fått plass i hovedstyret for det europeiske forskningssamarbeidet innenfor energi. Energidirektør Kristin Guldbrandsen Frøysa representerer universitetet i hovedstyret.