Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen ønsker rekordmange nye studenter velkommen til et ekstraordinært studieår.  Nåløyet er trangere enn før for de mest populære studiene.
Hvordan kan havet bidra med kunnskap om og forskning på fremtidens mat og medisiner? Koronaviruspandemien har vist verdenssamfunnet at biologisk mangfold kan være selve nøkkelen for å sikre fremtidens løsninger og har vist at menneskeheten er avhengig av hemmelighetene havet fortsatt skjuler.
Med en økning i antall søkere til master på 15 prosent, blir det kamp om plassene på de mest populære programmene.
På bakgrunn av Covid-19-pandemien presenterer UiB-forskarar fem prinsipp for modellkvalitet.
Ny forsking tyder på at noverande modellar sterkt undervurderar uvissa i å føresjå framtidige behov for kunstig vatning.
Universitetet i Bergen er rangert som nummer syv i verden innen fagområdet oseanografi.
Da koronapandemien brøt ut lanserte forskningsprogrammet GRIP en intervjuserie om global ulikhet. Det er blitt over 20 intervjuer og nå vil GRIP ta debatten videre ut i samfunnet.
Korona er eit naturleg stikkord for vårsemesteret 2020, men vi har i tillegg sett mange høgdepunkt innan forsking og utdanning. Her er nokre smakebitar på saker som har prega UiB denne spesielle våren.