Nyhetsarkiv for Aktuelt

Med EU-midler skal Rebecca Cox og Influensasenteret i Bergen utvikle en internasjonal målestandard for influensavaksiner.
Nordsjøen var tema for årets Christiekonferanse. Konferansen samlet aktører fra akademia og samfunnsliv onsdag 29. april.
Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen går sammen i en strategisk avtale om en verdensledende marin forskningsklynge i Bergen.
Universitetet i Bergen er det 42. beste universitetet i verden innen marin forskning og geovitenskap, ifølge QS sin ranking basert på fagområder.
Universitetet i Bergen gir Christieprisen 2015 til forretningsmannen Christian Rieber for hans mangeårige støtte til klima- og helseforskning. Han gir prispengene videre til studenter i musikkterapi.
Ingrid Fjellberg vant Christiekonferansen og Bergens Tidendes skrivekonkurranse med teksten "Havet, agurken og tryllekunsten".
Antallet som søker seg til Universitetet i Bergen øker med nesten fem prosent siden i fjor. Språkfag som fransk og tysk blir mer populære blant søkerne.
Universitetet i Bergen har høgast suksessrate i Noreg i den tøffe konkurransen om støtte frå Horisont 2020, det største forskingsprogrammet i verda.
Dei siste 15–20 åra har EU teke over nær alt av miljølovgjeving i EØS-området – også Nordsjøen og dei andre norske havområda.
Mikrober i havet kan gi oss sikrere, billigere og grønnere produkter. Universitetet i Bergen er partner i InMare, støttet av EUs Horisont 2020-program.
Forskere fra Universitetsmuseet i Bergen har samlet og publisert informasjon om boblesneglen i "arter på nett".