Nyhetsarkiv for Aktuelt

Professor emerita Ida Blom gikk bort 26. november, 85 år gammel. Blom var med i den første generasjonen historikere ved Universitetet i Bergen, og var en viktig forgrunnsfigur i norsk og internasjonal kvinne- og kjønnshistorie.
Forsking på fakultetet skjer i stor grad innan disiplinar. Ei ny analyse av dei 10 siste åra med innbyrdes samarbeid på fakultetet avdekkar fleire interessante trekk.
Bergen får et forskningssenter som skal gi bærekraftige løsninger for havbruksnæringen. Forskere fra Uni Research og UiB samordner innsatsen.
Naturvitenskapelige fag er tungt til stede når Folgefonnsenteret i Rosendal åpner om et halvt år.
MatNat-fakultetet innfører en ny meritteringsordning for å gi undervisning høyere status. Professor Øyvind Fiksen ved Institutt for biologi søker ordningen.
Offentleg tannhelsepersonell har lovpålagt meldeplikt til barnevernet. Den første landsdekkande undersøkinga på feltet viser at dei er flinke til å melde frå.
Deler opplevelsen av å formidle egen forskning i et stramt format foran 400 tilhørere.