Nyhetsarkiv for Aktuelt

Vilhelm Bjerknes var ein gigant innan internasjonal fysikk og geofysikk og er rekna som faren til den moderne vêrvarslinga. I ei ny bok får me vita meir om mannen bak vitskapen.
Basert på 100 millioner norske resepter har forskere ved Universitetet i Bergen funnet at astmamedisin halverer risikoen for Parkinsons sykdom. Studien er publisert i Science.
Det arameiske språket surayt har lenge stått i fare for å bli utryddet. Nå har internasjonale forskere med UiB i spissen etablert en nettbasert språkopplæring som sikrer minoritetsspråket et videre liv.
Fortellingen om hvordan et forskningsprosjekt havnet på utstilling sammen med kunst og kulturminner fra Palmyra.
Professor Marit Skivenes mottar 10 millioner fra Forskningsrådet til barnevernsforskning. Det nye tilskuddet inngår i hennes nye store senter, som blir et kraftsentrum i europeisk forskning på barn og deres rettigheter.
Den fjerde Bergen Exchanges-konferansen åpnet mandag 21. august med et spesielt fokus på lovgivning som sosial endringsfaktor i forhold til kjønn og seksualitet.
I 1957 steg Kari Wærness av hurtigruten i Bergen i ny svart drakt og studenterlue. 60 år senere fløy Helene Louise Silvis Dante fra Oslo til Bergen med stappfulle kofferter. Begge skulle begynne livet som student ved UiB, men ellers var det meste ulikt.
John F. Kennedy hadde en slik sykdom. Nå skal K.G Jebsen senter for autoimmune sykdommer forske på lidelser som rammer stadig flere nordmenn.
Nærmere 100 forventningsfulle studenter inntok i dag Media City Bergen. Studentene blir det første kullet som får sin utdanning ved de prestisjefulle nye studietilbudene i medieklyngen, der universitetet er samlokalisert med en rekke aktører i mediebransjen.
De nye sivilingeniør-studentene ønskes velkommen av programskaperne ved tre utdanningsinstitusjoner.
750 nye studenter ønskes velkommen til studiestart ved MatNat-fakultetet.
Universitetet i Bergen og dei andre bedriftene signerte i dag for overtakinga av Media City Bergen.