Nyhetsarkiv for Aktuelt

Hva skjer når de grunnleggende verdier og sosiale mekanismene i samfunnet blir utfordret? Hvordan påvirker sosial endring måten vi betrakter oss selv som mennesker? Det er de sentrale spørsmålene i et nytt prosjekt ved Institutt for sosialantropologi.
UiB-forskerne Siddharth Sareen og Jakob Grandin holdt begge innlegg under FN sitt politiske høynivåforum i New York i juli 2018.
Energidirektør Kristin Guldbrandsen Frøysa kunne konstatere at mange la merke til UiBs bidrag i FN, med innovativ energiforskning rettet mot bærekraftsmålene og Agenda 2030.
Forskningsrådet øker finansieringen av humanioraforskning i årene framover. På fire år skal andelen til humaniora opp fra tre til fem prosent av totalbevilgningene.
På det årlige politiske høynivåforumet til FN vil Universitetet i Bergen være tilstede gjennom deltakelse på workshops og sidearrangementer, for å sikre at forskning og kunnskap blir hørt som del av 2030-agendaen.