Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet I Bergen er i rute med å levere som lovet på SDG Action 28818 til FN og har nå oppdatert med flere leveringer som del av sitt engasjement med 2030 Agendaen.
Et konsept om å levere sunn og bærekraftig fast-food via nye teknologiske løsninger, har gitt masterstudent Vilde Regine Tellnes og kollegene i Healthy EATS en tildeling på én million kroner gjennom Forskningsrådets STUD-ENT-ordning.
Et legemiddel fra Bergenbio med utspring fra Universitetet i Bergen er valgt ut som det første av tre mulige medikamenter for behandling av korona-pasienter.
I et intervju med NRK gir kronprinsessen full støtte til BRY.DEG 2020, en stor nasjonal undersøkelse om psykisk helse. Hun oppfordrer alle over 18 år til å svare på undersøkelsen.
Det nye, tverrfaglige Norway-Pacific Ocean-Climate Scholarship Programme bygger på mangeårig samarbeid mellom to universiteter som begge er orientert mot hav- og klimaforskning, og bygger videre på et tidligere samarbeid inngått på FNs første havkonferanse.
Det psykologiske fakultet øker sine søkertall fra Samordna opptak, og særlig går pedagogikk frem. Masterprogrammene ved fakultetet har i tillegg fem programmer i topp-10-listen ved UiB.
UiB har i 2020 de høyeste søkertallene til grunnstudier noensinne. Med 11 660 søkere med UiB som førstevalg utgjør dette en økning på nær 12 prosent sammenlignet med fjoråret.
Med realfag får du verktøyene til å løse utfordringer. I august tar Universitetet i Bergen mot rekordmange nye realister.
Siden 9. mars har UiB-forskere studert blodprøver fra både pasienter og helsepersonell for å se hvordan immunforsvaret reagerer på korona-viruset. Målet er å bidra til en fremtidig trygg og effektiv vaksine.
Universitetet i Bergen er for andre år på rad rangert på topp 100 av THE University Impact Rankings. Rangeringen baseres på bærekraftsmålene og universitetenes bidrag til samfunnet.
Torsdag 23. april møtes styret ved Universitetet i Bergen til digitalt styremøte. Her kan du se møtet direkte fra klokken 10.
Smeltevann fra Norge og Barentshavet kan ha bidratt til at havet steg opptil 14 meter på under 350 år, viser en ny oppsiktsvekkende studie. Hittil har man trodd at dette skyldtes smeltevann fra Nord-Amerika og Antarktis.
Flere tidligere undersøkelser har vist at mange av studentene sliter med ensomhet og depresjon. Hvordan går det nå, når campus er korona-stengt?
Universitetet i Bergen har tatt initiativ til en europeisk kampanje for å påvirke EUs neste budsjett, gjennom underskriftskampanje og et åpent brev til Europas ledere.
– Covid-19 har vist at vi trenger en ny debatt om hvordan vi fatter beslutninger i krisesituasjoner når de vitenskapelige svarene ikke foreligger enda.
Et ukjent antall organismer lever i havets skumringssone, mellom den lyse overflaten og det mørke dyphavet. Området er svært viktig for havets velferd, men er fremdeles et mysterium.
Barn av mødre som tok folattilskudd eller multivitaminer før og under svangerskapet hadde redusert risiko for medfødte misdannelser i ulike organer, viser UiB-studie.
I Wuhan song innesperra menneske patriotiske songar fra vindauga, frå balkongane i Barcelona og Milano har folk sunge for kvarandre. I Noreg har folk flokka til Facebook-konsertar og deler videoar av kor som syng saman over nett. Kvifor blir nettopp musikk så sentralt i krisetider?

Sider