Nyhetsarkiv for Aktuelt

Moderne teknologi samler inn store datamengder vi har store problemer med å utnytte. Nå oppretter Universitetet i Bergen et nytt forskningssenter som gjennom matematikk, algoritmer og datamaskiner skaper stor samfunnsnytte.
For migrasjonsforsker Hakan G. Sicakkan er FNs migrasjonsplattform en spennende nyskapning han vil følge med interesse når den implementeres av verdenssamfunnet.
Når dyrene skal tilbake til Universitetsmuseet, stiller de største først i køen. Aller først var den nå berømte blekhodenebbhvalen som strandet på Sotra med magen full av plast.
Regjeringen legger inn et ekstra gir i arbeidet mot EU for å sikre at fiskehelsebiologene beholder retten til å skrive ut antibiotika til syk fisk.
Forskerne bak ReligionsOraklene driver innovativ og kreativ formidling av religion og religiøsitet, og mottar årets formidlingspris ved Det humanistiske fakultet.
I 1882 dro Sophus Tromholt til Kautokeino for å forske på nordlys. Men det var kameraet som ble med på lasset som skulle gjøre ham berømt. De unike bildene av den samiske lokalbefolkningen er i dag på Unescos verdens hukommelse-liste, og for første gang gis hele fotosamlingen hans ut i bokform.
Klimaminister Ola Elvestuen møter forskere fra UiB, Bjerknessenteret og University of the South Pacific på FNs klimakonferanse. Sammen tar de opp interaksjonen mellom havet, klimaet og is- og snødekke. Følg med på direktesending klokken 13.15!
Hvordan tenkte Vilhelm Bjerknes da han var 20 år? Hvorfor var vitenskapsmiljøet i Bergen skeptisk til Einstein? Tidsskriftet Naturen helt tilbake til 1877 er digitalisert.
I samband med Klimatoppmøtet i Polen bed klimaforskar Tore Furevik regjeringa tenkje nytt og stort. Havvind er eit av fortrinna som kan gjere Noreg til eit nullutsleppssamfunn – og skape eit nytt industrieventyr.
God HMS-forbedring på kort tid og et stort engasjement for strandrydding. Årets HMS-pris ved fakultetet deles mellom Institutt for informatikk og Institutt for biovitenskap.