Nyhetsarkiv for Aktuelt

Dette er det vi forventer i Norge når framtidens varmere klima gir oss ekstremnedbør.
Moglegheitene for å pirre nysgjerrigheita var godt til stades for dei besøkande elevane på Open dag 2019.
Den erfarne geologen Gunn Mangerud går inn i fakultetsledelsen for å styrke satsingen på energiomstilling. – Målet er å bidra til at UiBs forskning og utdanning på området fortsetter å øke i omfang, styrke og synlighet.
Professor Lise Øvreås overtar etter Peter M. Haugan som leder av Ocean Sustainability Bergen, UiBs senter for bærekraftig hav, der vitenskapelig rådgivning er en sentral oppgave.
Prosjektet Urban Enclaving Futures vil ha et blikk på byplanlegging som omfatter mer enn en klassisk økonomisk innfallsvinkel. De ønsker å bringe inn sosiale, kulturelle, arealmessige og andre faktorer i sin forskning på feltet. I januar 2019 hadde prosjektet sin første workshop i Maputo.
Seks masterstudenter ved UiB fikk onsdag utdelt TV2s studentstipend. Formålet er blant annet å bygge kunnskap og kompetanse med høy relevans for mediebransjen.
Mottek undervisningspris for si forskingsbaserte utdanning og internasjonale engasjement.
Humaniorastudentene er attraktive på arbeidsmarkedet og får uttelling for praksis gjennom utdanningen.
"Prisen tjener som en æresbevisning til en geolog som har bidratt på en unik måte til forståelsen av norsk geologi eller geovitenskap generelt, og gjennom en livslang innsats har bidratt på faglig høyt nivå, og arbeidet må inneholde nye og banebrytende bidrag", skriver juryen i begrunnelsen.
Fire eksterne graveprosjekt er no i gang på Senter for undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen. Avisa Kvinnheringen er av dei første til å nytte seg av samarbeidet på senteret.