Nyhetsarkiv for Aktuelt

Regjeringen har nylig annonsert at den vil utrede muligheten for å innføre en tredje juridisk kjønnskategori. I den forbindelse har vi intervjuet stipendiat Andrea Vige Grønningsæter ved Det juridiske fakultet, for å se nærmere på hva det innebærer.
Postdoktor Joanna Siekiera ved Det juridiske fakultet skal undervise i internasjonal havrett som angår mikrostatene i Stillehavet. Undervisningen foregår ombord på Statsraad Lehmkuhl, midt i området som undervisningen tar for seg.
– Noen saker tiltrekker seg terrorister, LHBT-spørsmål har blitt en del av vår tids ekstremistiske kulturkriger, sier Tone Hellesund, professor i kulturvitenskap ved UiB.
– Jeg ønsker å lede slik at jeg klarer å spore til engasjement og motivasjon, sier Borge. Han kommer fra stillingen som assisterende direktør ved fakultetet, og har fungert i direktørstillingen siden februar i år.
– I sommer skal vi undersøke mangan-avsetninger i et dypt havområde nord for Jan Mayen, og skaffe mer kunnskap om det biologiske livet i området. Dette er viktig for å kunne vurdere miljøkonsekvenser av eventuell industriell aktivitet.
Lepraregisteret i Bergen står på UNESCO verdensarvliste side om side med historiske verk som Anne Franks dagbok og Magna Carta. Nå er det laget replikaer av protokollene som har fått en egen plass i Armauer Hansens Minnerom.
Koronapandemien er forhåpentligvis tilbakelagt og UiB planlegger for en flott studiestart, hvor våre nye studenter kan se frem til mange fine opplevelser.
Velkommen til debatter om havvind, kunstig intelligens og skeiv forsking.
Hvordan kan havvindturbiner festes til havbunnen og hvordan kan store mengder hydrogen mellomlagres på norsk sokkel? To nye forskningsprosjekter skal gi kunnskapsbidrag til et viktig felt for Norge.
Homokamp, kjønn, juridiske retter og transfobi i Ace Ventura. Vi har intervjuet forskere ved UiB som har sine perspektiver på skeivt kulturår.
The online exhibition presents works-in-process of young scientists from the EvoCELL network. The researchers are studying animal evolution from a cellular perspective, by applying cutting-edge technologies to uncover a previously invisible world.
I semesterets siste styremøte ble blant annet gjennomgang av UiBs strategiske satsingsområder behandlet.
SV- fakultetets Studiekvalitetspris 2022 går til etter- og videreutdanningstilbudet EVU ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap.
Margunn Bjørnholt har fått Universitetsforlagets pris for beste nordiske tidsskriftartikkel i 2021 for sin artikkel om voldsutsatte mødre.
I dag er Pride en folkefest der man feirer kjærlighet og mangfold, men det har ikke alltid vært slik. Her er historien bak.
Universitetet i Bergen har produsert en serie om bærekraftig hav for FN. Denne er nå oversatt til FNs seks offisielle språk og når ut til nær tre milliarder mennesker som har ett av disse språkene som sitt førstespråk.
Stortingets energi- og miljøkomité peker på Bergen som kunnskapssenter for flytende havvind.
H.K.H. Kronprins Haakon overrakte i dag Holbergprisen til den amerikanske professoren i vitenskaps- og teknologistudier Sheila Jasanoff, under en seremoni i Universitetsaulaen i Bergen. Nils Klim-prisen ble overrakt til teologen Elisa Uusimäki.

Sider