Nyhetsarkiv for Aktuelt

UiB-forskar Saket Saurabh vil revolusjonera korleis vi brukar, handterer og komprimerer store og komplekse datasett. Prosjektet er finansiert gjennom det prestisjefylte ERC Consolidator Grant.
Gode klær og mote har vært viktig for oss helt siden tidlig steinalder. En ny internasjonal studie viser hvordan syteknikken har utviklet seg fra de første nålene ble oppfunnet for 73 000 år siden. Funnene viser tidlige spor av avansert klesproduksjon, og at klær allerede den gang handlet om mer enn å bare holde seg varm.
Tidligere i høst ble havforsker Peter M. Haugan utnevnt som medlem av ekspertgruppen til høynivåpanelet for en bærekraftig havøkonomi. Han forbereder seg nå til det første møtet i gruppen, som passende nok finner sted i hans hjemby og Norges marine hovedstad, Bergen.
Universitetet i Bergen er blitt valgt som knutepunkt for bærekraftsmål 14, Liv under vann, av nettverksorganisasjonen International Association of Universities (IAU).
– Jeg vil legge til rette for at senteret utvikler seg videre som samfunnsrelevant, klinikknært forsknings- og utdanningssenter ved UiB.
På slutten av det norske delegasjonsbesøket til Sør-Afrika ledet UiB-rektor Dag Rune Olsen en debatt om fremtidens utdanning for å skape verdensomspennende bærekraftig utvikling.
Kjemiforskerne skulle utvikle en måte å rense vann på, men havnet i et prosjekt som utviklet en pelletstype som kan erstatte kullfyring i kraftverk.
Fulbright-stipendiat Derek Lackaff er imponert over fasilitetene i Media City Bergen, og mener internasjonal utveksling og deling av kunnskap er viktigere enn noensinne.
Den sørafrikanske universitetslederen Adam Habib mener at forskning og innovasjon må knyttes til likhet for at målet om en bærekraftig verden skal nås. I februar 2019 holder han åpningsforedraget på den nasjonale bærekraftskonferansen – SDG Conference Bergen 2019.