Nyhetsarkiv for Aktuelt

Georg Picot har lenge forsket på midlertidige ansettelser i arbeidslivet. I sitt neste prosjekt ønsker han å se på lavtlønnsyrker og hvordan offentlige tiltak påvirker lønn.
Direktestrømming på Facebook. Skype fra skipet. Forskningstoktet til K.G. Jebsen-Senter for dyphavsforsking går nye veier for å formidle utforskingen av dyphavet.
Klynga skal vere ein pådrivar for utvikling av lokal og nasjonal kunnskapsformidling om mellomalderen.
Et nytt UiB-prosjekt har fått tilslag fra Forskningsrådet til å forske på hvordan skolen kan bekjempe gruppebaserte fordommer.
Britiske Sky News har fulgt arbeidet med plasthvalen siden den ble funnet ved Sotra i januar. Nå kan du se hele dokumentaren gratis.
En trio av antropologer deltok på FNs havkonferanse første uken i juni 2017 – og gjorde interessante observasjoner om begrepsbruken i FN-diplomatiet samt mulighetene for små land til å markere seg og påvirke prosesser.
Golfstrømmens overflatetemperaturer forplanter seg oppover langs Norskekysten og kan forutsi klimavariasjoner flere år på forskudd, viser et nytt funn publisert i Nature Communications.
På Rothaugen skole bygges det en kjempebro av trespiler. Professor Petter Bergerud er arkitekt i dette samarbeidsprosjektet mellom Rothaugen og Institutt for design.
Professor Peter M. Haugan har gjennom sin rolle i FN-systemet lenge jobbet på høyt nivå i skjæringen mellom vitenskap og diplomati.
– Det å ha egen mottakelse på FNs havkonferanse var utrolig verdifullt for å bygge videre på eksisterende samarbeid og etablere nye partnerskap, sier marin dekan ved UiB, Jarl Giske.
Det viser funn i ny bok om historiebruk i norsk politikk, skrevet av UiB-forskere.
Eldre, kreftpasientar, og overvektige kan få hjelp gjennom eit hormon som byggjer musklar, viser ny forsking frå Universitetet i Bergen.
Erfarne MatNat'ere og ekstern styreleder og nestleder skal sitte i det nye fakultetsstyret. Nå er valgresultatet klart.
Statssekretær Tone Skogen deltok på UiBs store mottakelse under forrige ukes havkonferanse i FN. Hun roste det nye samarbeidet mellom UiB og partnere i Stillehavet.
Universitetet i Bergen og University of the South Pacific har lansert opprettelsen av et felles professorat i hav- og klimaforskning på en stor mottakelse under FNs havkonferanse.
På gårsdagens åpning av FNs havkonferanse uttrykte klimaminister Vidar Helgesen at forskning og kunnskap er viktige for å sikre de globale bærekraftmålene til FN.
Under den pågående havkonferansen til FN har UiB forpliktet seg til å støtte et forskning- og utdanningsprosjekt i samarbeid med partnere i Sør-Afrika.
Når antropologen Edvard Hviding neste uke drar til New York på FNs konferanse for et bærekraftig hav, er det for å styrke klimasamarbeidet mellom Norge og land i Stillehavet.

Sider