Nyhetsarkiv for Aktuelt

For fagfolk kommer ikke pandemien som en overraskelse, men som en forutsigbar hendelse som biologer har advart mot i årevis. Det populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen har korona-fokus i den ferske utgaven.
Etter ein svært spennande finale vann Tora Söderström Gaden ved GAMUT Forsker Grand Prix. Ho forskar på musikkterapi for premature og formidla korleis dei og foreldra kan få det betre med musikkterapi.
Denne hausten kan ex.phil.-klassikaren feire 50 år, og Gunnar Skirbekk kan gle seg over at filosofihistoria hans er spreidd over halve verda.
Koronastatus, klimanøytralt UiB, søkekomite for rektorvalg og politikk for åpen vitenskap er noen av sakene universitetsstyret skal ta stilling til.
Plast er et stort problem og TV-aksjonen 2020 støtter WWFs kamp mot plast i havet. Vi har snakket med to forskere og en student om plast, problemer og håp.
I januar fikk rundt 15.000 norske studenter ved UiB invitasjon til å delta i undersøkelsen. Nå fortsetter undersøkelsen og utvides i kjølvannet av koronapandemien. I tillegg til allerede deltakende studenter i undersøkelsen, blir også høstens nye studenter invitert til å delta.
For å forstå brannen i Moria må vi forstå EUs grensepolitikk, ideen om hot spot og et mangelfullt, og forsømt mottakssystem, sier førsteamanuensis ved UiB Synnøve Kristine Nepstad Bendixsen.
Ved hjelp av stamcelleteknologi har UiB-forskere klart å rekonstruere sykdomsforløp ved mitokondriesvikt. Dette kan være et steg mot behandling av alvorlig epilepsi og andre hjernesykdommer.
Styret ved UiB har ansatt Robert Rastad som ny universitetsdirektør ved Universitetet i Bergen. Rastad kommer fra stillingen som kommunaldirektør ved byrådsleders avdeling i Bergen kommune.
Matavfall kan bli larvefôr. Larver kan bli laksefôr. Og laksen, den kan vi spise til middag. Snakk om bærekraftig kretsløp! Det er bare noen floker som må løses først ... UiB er på saken!
Forskere ved Institutt for biomedisin ved Universitetet i Bergen har gjort et stort bidrag til oppdagelsen av et protein som spiller en grunnleggende rolle i energistoffskiftet i menneskeceller.
Årets publiseringskvoter i "Publiser og les"-avtalene med forlagene Wiley, Taylor & Francis og Springer er snart brukt opp. Åpen publisering gjennom disse avtalene vil derfor stoppe når kvotene er nådd for 2020. Nye kvoter gjøres tilgjengelig fra og med 1.1.2021.
Svært mange overholdt ikke karantene eller isolasjon i forbindelse med covid-19, viser en ny studie fra UiB og FHI.
Regjeringen inviterte forsknings- og untdanningssektoren til Universitetet i Bergen for å komme med innspill til handlingsplan for å nå bærekraftsmålene.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim møtte rektorer og studentledere i Bergen, fredag 4. september.
Til forskjell fra WHO, foreslår UiB-professor Ole Frithjof Norheim at fattige land bør bli tydeligere prioritert når det gjelder fordeling av covid-19-vaksine.
I Plasthvalens ånd skal Universitetet i Bergen og en rekke samarbeidspartnere sette sitt preg på Strandryddeuka 2020. De neste ukene setter vi fokus på plastproblematikken gjennom plastrydding og andre arrangementer både på land, til havs - og under havoverflaten.
Universitetsrangeringen fra Times Higher Education viser at UiB er det mest siterte universitetet i Norge.