Nyhetsarkiv for Aktuelt

Denne uken kommer åtte nyutnevnte æresdoktorer til UiB for å delta på æresdoktorpromosjon. Her kan du lese mer om hvem de er, og hvorfor de mottar den høythengende og prestisjetunge utmerkelsen.
Helseminister Ingvild Kjerkol åpnet mandag 30. mai Vestnorsk forskningssenter for antimikrobiell resistens (CAMRIA). Samarbeidet mellom UiB, Helse Bergen, Helse Stavanger og Trond Mohn Stiftelse skal bidra til å bekjempe problemet med antibiotikaresistens.
Viserektor Benedicte Carlsen deltok i tidsrommet 22.-24. mai på sitt første møte i det globale nettverket Worldwide Universities Network (WUN). Hun tok med seg verdifulle erfaringer hjem og tanker om hvordan UiB skal jobbe med våre partnere globalt.
– Som forfattar lever eg etter heilt andre lover enn eg gjer som forskar. Det seier Bergsveinn Birgisson, som no blir æresdoktor ved Universitetet i Bergen. Forfattaren av mellom anna Svar på brev frå Helga meiner akademia har mykje å hente på å bruke litterære grep for å nå ut med forskinga.
I forbindelse med arbeidet med UiB sin nye strategi, inviteres alle studenter og ansatte til å komme med sine innspill til temaet bærekraft.
Regjeringen fordeler 1000 ekstra studieplasser til universiteter og høyskoler landet rundt. UiB har fått 125 av disse plassene. – Vi er godt forberedt og ser fram til å ta imot studentene, sier rektor Margareth Hagen.
Professor Achille Mbembe er ein av dei mest leste og siterte afrikanske intellektuelle i vår tid. Den kamerunske filosofen som no blir utnemnd til æresdoktor ved UiB, har fått ein stor lesarskare ved mellom anna å trekkje linene frå kolonitida til notidas viktigaste tema, slik som klimakrise, pandemi, rasisme og framandfrykt.
UiB har en rekke forskere og fagfolk som kan svare på spørsmål fra pressen om temaer som kjønn, seksualitet, skeiv kjærlighet og mangfold i forbindelse med Skeivt kulturår og Pride 2022.
– Jeg føler meg beæret og glad, sier WHO-forsker Rajiv Bahl. Han er en av åtte fremragende forskere som er utnevnt til æresdoktor ved UiB for sin innflytelsesrike forskning.
Med 2030 mindre enn et tiår unna, bør bærekraft bli en kjerneaktivitet og målsetning for universiteter og høyskoler. Dette er hovedbudskapet i en ekspertrapport lansert av UNESCO i samarbeid med Universitetet i Bergen.
– Om vi ikkje utviklar humanistisk kunnskap, visnar både samfunna våre og vi ​​sjølve, seier Sverker Sörlin, professor i miljøhistorie og nyutnemnt æresdoktor ved UiB.
Havforskaren Fiamma Straneo vert æresdoktor ved Universitetet i Bergen. Den banebrytande og verdsleiande oseanografen er føreslått av Det matematisk-naturvitskaplege fakultetet.
UiB inviterer alle UiBere med familie til å gå sammen i årets 17. mai-tog i Bergen. – Endelig kan vi feire 17. mai på skikkelig vis igjen! Jeg ønsker derfor alle UiBere hjertelig velkommen til å gå sammen i årets 17. mai-tog, sier UiB-rektor Margareth Hagen.
Norsk Ordbok, ei skikkeleg gullgruve av ei ordbok, finst no i ei komplett nettbasert utgåve, frå a til å. I tillegg er nytt materiale publisert for første gong sidan Universitetet i Bergen overtok ordboka i 2016.
– For mange russere er det umulig å finne ut hva som skjer i Ukraina nå, sier forsker Johanne Berge Kalsaas. I nyeste Popviten forklarer hun hvordan Russland ble så gode på propaganda.
Erasmusbussen er UiBs nye tilbud til studenter som ønsker en grønnere, sosial og gratis reise til utvekslingsopphold høsten 2022.
To kunstneriske forskere har fått EU–finansiering til forskeropphold ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) gjennom programmet Marie Skłodowska–Curie Actions (MSCA). I tillegg kommer en klimaforsker til geovitenskap og Bjerknessenteret.
Regjeringa opnar for at det skal produserast nesten like mykje kraft frå havvind som frå vasskraft i Noreg innan 2040. – I tråd med kva UiB tilrår, seier havvindprofessor Finn Gunnar Nielsen.

Sider