Home
Fredrik Stenhjem Hagen's picture
  • E-mailfredrik.hagen@uib.no
  • Visitor Address
    Øysteins gate 3
    5007 Bergen
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Academic article
  • Show author(s) (2023). Pupils' perceptions of the motivations of those who took part in the Holocaust. Acta Didactica Norden (ADNO).
  • Show author(s) (2023). En siste dans med Judas: Forrædersk religionskritikk hos Amos Oz. Kirke og kultur. 155-169.
  • Show author(s) (2021). Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 147-162.
Lecture
  • Show author(s) (2023). Tor Ulvens kortprosa.
  • Show author(s) (2022). Krig og kjærlighet: Ekteparet Vesaas.
Popular scientific lecture
  • Show author(s) (2022). Strukturell rasisme.
Academic lecture
  • Show author(s) (2023). Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster.
  • Show author(s) (2023). Hvorfor og hvordan lærere planlegger for bruk av følelser i undervisning om holocaust.
  • Show author(s) (2023). Holocaustundervisning som antirasisme og eksperimentelle metoder i didaktikkforskning.
  • Show author(s) (2023). Holocaust som idé og trope.
  • Show author(s) (2023). "de må fysisk oppleve det på kroppen, så skaper det en annen type læring": Kjensler si rolle i undervisning om holocaust i norsk skule.
  • Show author(s) (2022). Ungdommers refleksjoner over historiens nytte.
  • Show author(s) (2022). Holocaustundervisning fra post-koloniale perspektiver.
  • Show author(s) (2021). Using Virtual Reality as a pedagogical method in teaching about racism.
  • Show author(s) (2021). To ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen.
  • Show author(s) (2021). Talking about diversity through a historical framing: An explorative methodological inquiry.
  • Show author(s) (2021). Hvordan norske elever forstår rasismebegrepet.
  • Show author(s) (2021). Holocaust på timeplanen: Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust .
  • Show author(s) (2021). Holocaust i norsk skule: minoritetsperspektiv, lærarperspektiv og didaktiske moglegheiter - Panelsamtale.
  • Show author(s) (2021). Elevers forståelse av jødene i historien om Holocaust.
  • Show author(s) (2020). Holocaust Education and the Potential of Historical Empathy.
  • Show author(s) (2019). The Anti-Holocaust – On the use of the Holocaust as a legitimising argument for a naïve and moralistic anti-racist education in Norway after 2011.
  • Show author(s) (2019). Anti-Holocaust, Eller: Rasismens egenart og skolens verdigrunnlag: Om to ideer som preger det antirasistiske arbeidet i skolen.
Short communication
  • Show author(s) (2019). Tendens: Lyrikk. Når jeg-et skriver. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 56-57.
Book review
  • Show author(s) (2023). Merethe Roos. Å forstå fortiden og formidle for fremtiden. Historisk Tidsskrift (Norge). 261-264.
Masters thesis
  • Show author(s) (2016). «Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole.
Software
  • Show author(s) (2021). Snakke Om.
Popular scientific article
  • Show author(s) (2024). Dyrene, moderniteten og norsk massevold. BLA - Bokvennen litterær avis.
  • Show author(s) (2023). Det angår også deg. Vinduet.
  • Show author(s) (2023). Den blå perioden. Vinduets nettsider.
  • Show author(s) (2022). Jeg tror jeg godt kan være en jøde (om Sylvia Plath). Vinduets nettsider.
Doctoral dissertation
  • Show author(s) (2022). Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen.
Interview
  • Show author(s) (2023). Man kan mest når man er ferdig.
  • Show author(s) (2022). Virtuell virkelighet i holocaust-formidling.
  • Show author(s) (2022). Famlande forhold til rasisme-ordet.
  • Show author(s) (2020). LL-242: Fredrik Hagen om Holocaust og antirasistisk undervisning.
Programme management
  • Show author(s) (2022). Lyrikksalong: Om Ezra Pound.
  • Show author(s) (2020). Lyrikksalong: Paul Celan. Om poesi etter Holocaust.
Programme participation
  • Show author(s) (2020). Debatt i P2: Om Louise Glück.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Show author(s) (2022). Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust. 22 pages.
  • Show author(s) (2021). Det kan skje igjen: Om to ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen. 26 pages.

More information in national current research information system (CRIStin)