Nyhetsarkiv for Aktuelt

Et halvt år etter at de første flyttet inn i Media City Bergen, er en rekke samarbeid mellom klyngpartnerne allerede etablert. Anne Jacobsen, leder av medieklyngen mener noe av det mest spennende og vellykkede er å koble forskning og utdanning med mediebransje og næringsliv.
Vanskeleg å følgje med på den siste utviklinga i Syria? Les desse fem punkta om bakgrunnen for krigen.
– Ved å stille spørsmål ved vante tanker og gitte sannheter kan vi få verdifull innsikt som gjør at vi reflekterer over livet på en ny måte, sier Marianne Frøystad Walderhaug. Hun har jobbet som fengselsfilosof de siste tolv årene. I samtalene med de innsatte prøver de å finne en vei ut av "robotmodus".
Vår nye energidirektør Kristin Guldbrandsen Frøysa vil at UiB sitt arbeid med energiomstilling og alternativ energi skal verta meir synleg . Sjå intervju med UiB sin første energidirektør!
Renholdsarbeidere som har jobbet 20 år i bransjen har like redusert lungekapasietet som personer som har røykt 20 sigaretter om dagen. Sprayflasker får skylden.
8. og 9. februar finner Bærekraftskonferansen for universitets- og høyskolesektoren sted i Universitetsaulaen i Bergen. I fem videoer forteller vi hvordan akademia kan bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål.
Sosialantropologen Edvard Hviding er en av tre UiB-forskere som er blitt tildelt millionbeløp gjennom Forskningsrådets prestisjefulle Toppforsk-program for sitt prosjekt Mare Nullius.