Nyhetsarkiv for Aktuelt

Økt internasjonalt samarbeid og høyere faglig nivå nasjonalt. Ambisjonene er høye etter at Bergens forskningsstiftelse tilfører midler til matematikkfaget.
Bokmålsordboka og Nynorskordboka har vært landets mest brukte ordbøker i over tretti år. Nå har UiB og språkrådet fått et felles ansvar for å oppdatere de tradisjonsrike bøkene fra A til Å.
Som følge av globale klimaendringer står Stillehavsøyene overfor fire store utfordringer: stigende havnivå, tørke, matsikkerhet og forsuring av havet. Dette var tema for et foredrag på Arendalsuka 2018.
I 2021 planlegger Statsraad Lehmkuhl å foreta sin første jordomseiling noensinne. UiB undertegnet som første partner intensjonsavtale om å delta på jordomseilingen og bidra med faglig innhold.
Menn og kvinner har forskjellige risikofaktorer, symptomer og typer hjerteinfarkt, påpeker professor Eva Gerdts ved Klinisk institutt 2.
Rundt en million nordmenn lever med mageplager uten at det finnes god og lett tilgjengelig informasjon. Hundrevis møtte frem for å få svar på spørsmål om sine plager, allergier og intoleranser, under MEDs nye foredragsserie på Litteraturhuset.
Varmere vann i Stillehavet vil trolig akselerere oppvarmingen i Arktis. Det viser en ny studie fra en gruppe forskere ved Universitetet i Bergen.