Nyhetsarkiv for Aktuelt

Universitetet i Bergen er Norges største marine universitet. Marin forsking er et av universitetets strategiske satsingsområder.
Universitetet i Bergen stenges for ansatte og studenter.
Universitetet og NAV har inngått en gjensidig avtale om kompetanseutvikling, samarbeid om arbeidsrelevans og forskning og utvikling.
Jostein Bakke forsker på klima og isbreer og er mellom annet på tokt i Antarktis. Les tipsene han har til deg som vil studere klima eller geofag!
Vil du studere realfag, klima og global oppvarming ved Universitetet i Bergen ? Her er en av underviserne du vil møte
Personvern, datasporing, media og utvikling av journalistutdanning. Alt skal under lupen når forskeren Ana Milojevic hentes fra Beograd for å forske på selve medieklyngen Media City Bergen.
UiB har nå startet opp det første solcelleanlegget på campus. Det er ett av flere tiltak som skal bidra til å gjøre universitetet klimanøytralt innen 2030.
Folket er klar i sin dom – Bergen er Norges havby. Det kommer frem i en ny, landsomfattende befolkningsundersøkelse. Mange peker på forskning og gode marine fagmiljø som en viktig faktor.
Marin satsing, årsmelding og tilbakeføring av «På Høyden» til UiB var blant sakene universitetsstyret behandle i sitt første styremøte i 2020. Her kan du se opptak av styremøtet.
I en unik workshop under SDG Conference Bergen presenterte flere ledende internasjonale forskere sine visjoner for bedre vitenskapelig rådgivning for å styrke politiske avgjørelser.
– Vi er tettere på "real life" her, sier masterstudent Kristin Mjelde på medie- og interaksjonsdesign. Hun og vennene får drahjelp fra medie-og teknologiselskapene på MCB til å utvikle masterprosjektene sine.
– Det er veldig stort å få lov til å se hvordan forskerne jobber. Fornybar energi er framtiden, sier Leah Emilie Bjørvik. Ungdomsskoleeleven fra Bømlo har allerede bestemt seg for å studere energi.
Tiden for å handle for å nå bærekraftsmålene i 2030-agendaen er overmoden. Dette var det tydelige budskapet fra delegatene da universitets- og høyskolesektoren møttes til den tredje nasjonale Bærekraftskonferansen i Bergen, der debatten om teknologi og partnerskap sto sentralt.
SDG Bergen Policy Briefs-serien ble presentert for forskere samlet til en workshop om vitenskapsdiplomati under Bærekraftskonferansen i Bergen.
Klimaforsker Endre Tvinnereim blir ny skolebyråd i Bergen.
«Action» var nøkkelordet på dette årets SDG Conference Bergen, den nasjonale konferanse for universitets- og høyskolesektoren i Norge. Se konferansen i opptak her!
Seks europeiske forskere har fått EU-finansiering til forskeropphold ved Universitetet i Bergen gjennom programmet Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA). Fire av seks stipender går til forskningsprosjekter i samarbeid med Det humanistiske fakultet.
Kan 11 studenter forhindre at det kommer mer plast i havet? Sammen med fire forskere fikk studenter fra UiB presentert en svært utfordrende problemstilling – kanskje umulig vil noen si.