Nyhetsarkiv for Aktuelt

På dagen 10 år etter terrorangrepet på Utøya og i regjeringskvartalet var det minnestund og kransenedleggelse ved UiB-student Tore Eikelands minneplakett på Studentsenteret.
Aldri før har UiB hatt bedre kvalifiserte søkere til sine studier. Det viser årets opptakstall. Kravene for å komme inn har økt ved de fleste studiene ved Universitetet i Bergen.
Det legges ned krans ved Tore Eikelands minneplakett på Studentsenteret 22. juli kl. 10.30.
Etter sjokket og sorgens akutte fase, kom spørsmålene. Hvorfor fikk ikke ungdommene på Utøya hjelp raskere? Hva motiverte Anders Behring Breivik til å drepe 77 mennesker, mange av dem barn? Hvordan skulle de etterlatte klare å leve videre? Møt fire UiB-forskere fra ulike fagfelt som har nærmet seg de vanskelige spørsmålene etter terrorangrepet 22. juli.
Økt kunnskap om havet ble et hovedtema da arrangementet «Partnering to educate the ocean science leaders of the future» fant sted under 2021-utgaven av det årlige høynivåmøter i FN.
Hva ligger bak de store klimaendringene i polare områder og hva er konsekvensene? Sentrale UiB-forskere bidrar til tidsskriftet Naturens spesialutgave om polarforskning.
– Terrorberedskapen har blitt styrka på fleire område, men det er også store svakheiter og spørsmålsteikn, ti år etter 22. juli- angrepa, seier Helge Renå. Forskaren som avslørte svikt i politiet sitt arbeid terrordagen, hevdar Noreg framleis ikkje er godt nok rusta.
Her er eit utval saker som har prega vårsemesteret 2021 ved Universitetet i Bergen.