Nyhetsarkiv for Aktuelt

«Kort sagt – vil du opne brystkassa med sag og la kirurgane skjære seg fram, eller vil du ta ei sprøyte stamceller når hjartet blir gammalt og sjukt?»
Hvordan kan forskning og høyere utdanning bidra til å fremskynde omformingen til mer bærekraftige og rettferdige samfunn?
Bangladesh er et av verdens mest sårbare land når det kommer til klimaforandringer. Forskere fra UiB har jobbet sammen med lokalbefolkningen rundt Sylhet, i Nord-Øst Bangladesh, for å utvikle nye metoder som kan gjøre det lettere å tilpasse seg det nye klimaet.
EMBRC skal sikre at europeiske forskarar får dei verktøya dei treng for å løyse dei store utfordringane knytt til havet. No vil EMBRC starta med offisiell drift, og UiB er den norske koordinatoren.
Tirsdag 19. juni 2018 ble Forskningsrådets store evaluering av samfunnsvitenskapene i Norge – SAMEVAL – lagt frem. Universitetet i Bergen gjør det godt med ett institutt og tre forskningsgrupper i verdensklasse.
Se bildene fra årets masterseremoni i Universitetsaulaen. Finner du noen du kjenner?
Store og saftige jordbær kan være i ferd med å forsvinne. Uten biene må jordbærplantene spre pollenet selv, og det gjør de dårlig.
Eldre med kognitiv svikt og demenssykdommer er særlig sårbare fordi søvnen deres endres dramatisk. Mer lys skal hjelpe disse pasientene.
Havklyngene på Marineholmen får rundt 40 millioner i bidrag til å utvikle og omstille de norske havnæringene. Ordningen Norsk Katapult skal hjelpe bedrifter å komme raskere fra idestadiet og ut i markedet.