Nyhetsarkiv for Aktuelt

Kompetansebehov knyttet til Norges mest omfattende klimatiltak dekkes gjennom et nytt videreutdanningstilbud fra Universitetet i Bergen.
Hvordan påvirker Covid-19 menns sædceller og neste generasjons immunforsvar? Det skal UiB-forskere finne ut ved å samle sperma fra koronapasienter.
Endring av valgreglement for rektorvalg, neste års budsjett og koronastatus er blant sakene universitetsstyret tok stilling til. Se møtet i opptak her.
Universitetet i Bergen åpnet Norges første pandemisenter. – Dette er fantastisk imponerende, sier statsråd Henrik Asheim.
Ved hjelp av musikk blir flyktninger raskere integrert i Norge. De kan til og med bli popstjerner.
På FN-dagen 24. oktober 2018 ble Universitetet i Bergen gitt en lederrole av FN-organisasjonen United Nations Academic Impact som knutepunktinstitusjon for bærekraftsmål 14, livet i havet. To år etter utnevnelsen gjør vi opp foreløpig status.
Et nytt tverrfaglig prosjekt for å skape fremtidens ledere innen marin bærekraft er en viktig del av Universitetet I Bergens arbeid med FNs havforskningstiår.
– Med dei store oppgåvene som vår nasjon og verdssamfunnet står overfor, er klimakunnskap viktigare enn nokon gong, seier ein glad direktør Tore Furevik. Kunnskapsdepartementet melder no at Bjerknesssenteret får forlenga støtta i fem år.
Gjennom Northern Lights-prosjektet skal CO₂-lagres i et evighetsperspektiv i enorme formasjoner under havbunnen i Nordsjøen. Flere fagmiljø ved UiB er involvert i det første norske karbonlagringsprosjektet.
HVL, NHH og UiB har etablert et samarbeid for å gi studentene på Vestlandet et innovasjonsløft.
Universitetet i Bergen og samarbeidspartnere ryddet fire tonn plast under årets plastdugnad. Til sammenligning veide plasten i magen til Plasthvalen 1,5 kilo.
Do you have a business idea but don't know how to take it forward? Sign up for the Virtual Company Creation Challenge workshop and learn how to transform an idea into a concrete business model. Win a trip to Lyon (France) or Granada (Spain)!
Hvorfor skal noen hacke meg, spør du kanskje. Fordi de kan, svarer informatikkstudentene. Det er gode penger å tjene på dine personopplysninger. Her er studentenes do’s and don’ts.
Jordskjelv kan oppstå på grunn av menneskelege aktivitetar, tusenvis av meter nede i jordskorpa. Eit nytt senter ved Universitetet i Bergen skal finna ut meir om korleis undergrunnen vert deformert.
Svært bekymringsverdig at det ikke satses mer på forskning i Norge. Regjeringen lar en historisk mulighet til et tiltrengt forskningsløft gå fra seg, sier UiB-rektor etter fremleggelsen av statsbudsjettet.
Universitetet i Bergen får om lag 30 millioner kroner i støtte til seks ulike prosjekter for å utvikle nyskapende undervisnings- og vurderingspraksis.
Alvorlig korona-syke kan ha antistoffer som blokkerer kroppens viktigste forsvarsmekanismer. Det viser en ny studie som forskere ved UiB har bidratt til.
Professor Ragnhild Muriaas ved Universitetet i Bergen starta yrkeskarrieren som DJ. No undersøkjer ho kva strengar som må spelast på for å setje fotavtrykk i politikken.