Nyhetsarkiv for Aktuelt

Seks fremragende internasjonale forskere vil dette semesteret ta pulsen på, og dele sin innsikt om utviklingen i dagens kinesiske samfunn.
- Med denne markeringen vil Arven etter Plasthvalen og Universitetet i Bergen bidra til at Plasthvalens budskap ikke blir glemt; havets helse står på spill og vi må handle nå.
SFI MediaFutures, Forskningssenter for ansvarlig medieteknologi og innovasjon ble offisielt åpnet med en koronavennlig og digital festsending.
Danningsemnet Global helse: Etikk, politikk og menneskerettigheter ved UiB set fokus på pandemiar og universitetet si rolle i komplekse og uoversiktlege samfunnsutfordringar.
Universitetet i Bergen og Studentersamfunnet inviterer til nye lørdagsseminarer med kunnskapsbaserte perspektiver på aktuelle tema.
Jussforsker Sofie Høgestøl er mest kjent for sin kunnskap om amerikansk politikk. Men hun er minst like opptatt av bærekraftsmålene og gleder seg til å være moderator på den fjerde bærekraftskonferansen i Bergen.
I 2018 sendte romforskere ved UiB instrumenter ut til den internasjonale romstasjonen. Nå er nye oppdagelser klare og publisert på fremsiden av Nature.
Kunnskapsdepartementet har løyva i alt ti millionar kroner som skal gå til ulike sosiale tiltak.
Under Aarebrotforelesningen søndag kveld tok klimaforsker Kikki Flesche Kleiven publikum med på en reise gjennom klimahistorien, og forklarte hvorfor de siste 170 årene er ulikt alt vi tidligere har sett.
Søndag klokken 19.00 er det duket for 4,5 mrd. års historie på 200 minutter.
Satellittprosjektet EZIE er utvalgt av NASA til å studere elektriske strømmer i Jordens atmosfære. Forskere ved Birkelandsenteret for romforskning ved UiB har en sentral rolle i prosjektet.
– Å motta denne prisen er først og fremt veldig oppmuntrende med tanke på videre forskning og som stimulans til å gå gang med nye spennende prosjekter, sier Ingvild Sælid Gilhus, professor i religionsvitenskap.
Kikki Flesche Kleiven er klar for å holde årets Aarebrotforelesning. For å engasjere publikum i 200 minutter vil hun variere mellom flere formidlingsmetoder og kanskje prøve å overraske seg selv underveis.
– Angrepet på Kongressen var på ingen måte overraskende. Egentlig fryktet jeg at det ville skje mye før. Det sier professor i Sammenliknende politikk ved UiB, Elisabeth Ivarsflaten.
Styret ved Universitetet i Bergen har vedtatt rammene for den eksterne gjennomgangen av prosessen rundt etableringen av en praksisportal.
Styret ved Universitetet i Bergen har vedtatt at Margareth Hagen overtar som rektor ved UiB for resten av funksjonstiden.
Torsdag 7. januar møtes universitetsstyret til ekstraordinært møte klokken 16.30. Her kan du se møtet.
Etter to åremål som direktør for Bjerknessenteret for klimaforskning, blir Tore Furevik til sommaren direktør for Nansensenteret for miljø- og fjernmåling i Bergen.

Sider