Nyhetsarkiv for Aktuelt

Bli med på årets store plastdugnad; Strandryddeuka 2021!
Denne høsten vil seks fremragende og internasjonalt anerkjente historikere dele sin kunnskap og innsikt om det kinesiske kommunistpartiet og dets historie.
Hva virker, hva virker ikke og hvorfor? Development Learning Lab, en ny satsing fra Universitetet i Bergen, CMI, Norges Handelshøgskole og SNF har ambisjon om å tette kunnskapshull og bidra til en mer effektiv bistand.
Universitetsstyret ved UiB har i dag ansatt professor Kari Loe Hjelle som direktør ved Universitetsmuseet i Bergen.
Torsdag 26. august var semesterets første møte i universitetsstyret, og det første møtet for det nye styret.
Hva kan samfunnet og globale organisasjoner gjøre bedre for å stoppe høyreekstremistisk radikalisering og terrorinnhold på nettet?
Optimisme og tro på en mer normal studietid preget åpningsseremonien for det akademiske året 16. august. Velkomsttaler, studentenes overrekkelse av rektorkjedet til Margareth Hagen og konsert med Lars Vaular var bare noen av ingrediensene under markeringen.
Universitetsmuseet i Bergen er kåret til årets museum av Norges Museumsforbund. – En tillitserklæring og stor inspirasjon for oss, sier museumsdirektøren.
I et nytt forskningsprosjekt samarbeider NORCE, UiB og frivillige organisasjoner om å finne ut hvordan plast påvirker kystlandskap – og hva som skjer når plasten fjernes.
Menneskeskapte klimaendringer er her nå, og påvirker vær- og klimaekstremer i hver region på jorden. Enkelte hetebølger som er observert ville være usannsynlige uten menneskelig påvirkning.
Bergen kommune vedtok 5. august en midlertidig lokal forskrift, etter stigende smittetall i Bergen. Se hva dette betyr for semesterstarten ved UiB.
Er du nyutdanna og skal ut å søke jobb? Korleis går du eigentleg fram? Mari Lund Eide var nyutdanna lektor i 2018 og har nokre skikkeleg gode tips til deg som er på jobbjakt.
1. august hadde det nye rektoratet ved UiB sin første virkedag.