Nyhetsarkiv for Aktuelt

Havet som løsningen på store utfordringer var i fokus da klima- og miljøminister Espen Barth Eide besøkte MatNat-fakultetet.
Godt plassert i nordområda skapte Wessel og Wiig, to kvinner frå borgarskapet i sør, sine eigne livsprosjekt. Der spelte fotografiet ei viktig rolle. Bileta dei skapte gir eit innblikk i livet deira, men også i deira blikk på det samiske.
Med støtte fra Trond Mohn stiftelse får forskere i Bergen nå mulighet til å utvikle nye metoder for behandling av kroniske og akutte sår, beinskader og psykose gjennom bruk av stamceller. I dag åpnet offisielt det nye senteret for regenerativ medisin.
Langt flere gutter enn jenter får diagnosen autisme, men forskjellene mellom kjønnene minker med alderen. – Kanskje vi oppdager autisme lettere hos gutter, funderer professor Maj-Britt Posserud.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.
En ny studie fra UiB viser at barn av mødre som drikker brus hver dag under svangerskapet har mer ADHD-symptomer ved 8-års alder.
For fem år siden strandet en hval med magen full av plast ved Sotra utenfor Bergen. Hva har skjedd siden den gang og hva trenger vi svar på? Hva kan vi gjøre med plastproblemet? Se femårsmarkeringen for funnet av Plasthvalen 28. januar.
Endelig kan prosjektleder Margunn Rauset og språkdirektør Åse Wetås presentere ordbøkene både i ny drakt og med oppdatert innhold.
Seks fremragende og internasjonalt anerkjente historikere vil dele sin kunnskap og innsikt i forelesningsserien «Europa-Kina-relasjoner: Nasjonale perspektiver på forholdet til Kina i utfordrende tider».
Pilotprosjekter under UiB FRAM-fanen har startet opp ved tre institutter. – Prosjektet gir oss en god ramme og et driv til å se på egen virksomhet og jobbe videre med resultatene som kom fram i UiB FRAM-undersøkelsen, sier Anlaug Lid, administrasjonssjef ved Institutt for samfunnspsykologi.
Det er kjent at overvekt gir høyere risiko for over et dusin ulike kreftsykdommer. Nå har Nils Halberg og hans kolleger ved Institutt for biomedisin funnet ut hva som er årsaken.
Fordøyelsesenzymer som produseres i bukspyttkjertelen, kan påvirke produksjonen av insulin negativt. I en ny artikkel viser forskere fra Bergen og Boston at sammenklumping av et enzym kan føre til diabetes.
Teknologi, miljø, bærekraft, hav, utdanning, omstilling og fremtidssamfunnet er fokus når MatNat-fakultetet og Marineholmen forskningspark ønsker velkommen til folkefest for hele byen.
Med økonomisk drahjelp fra Forskningsrådet vil det nå for første gang bli etablert en ernæringsrettet forskerskole for doktorgradsstipendiater ved UiB.
En ny studie viser at pandemitiltakene gikk hardt ut over hjemmeboende eldre med demens. Sykdomsutviklingen skjøt fart som følge av at faste rutiner og kontakt med pårørende forsvant.
Er frihet mulig? Kan du bestemme hvilken retning livet ditt tar? Hvordan kan man leve et meningsfullt liv? Det var utgangspunktet for Lars Fredrik Händler Svendsen under Aarebrotforelesningen 16. januar.
Personer som lider av den alvorlige og kroniske lungesykdommen IPF har en egen sammensetning av mikrober i nedre luftveier, viser ny studie. Sammensetningen kan trolig henge sammen med bakteriefloraen i munnhulen.
Med 56 millioner i støtte møtes akademia, industrien og staten for å få fortgang i utbygging av havvindparker på norsk sokkel. Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet leder deler av to arbeidspakker i det regionale samarbeidsprosjektet ImpactWind Sørvest, innvilget av Forskningsrådet.

Sider