Nyhetsarkiv for Aktuelt

Eva Gerdts og Bettina Husebø mottar henholdsvis Hjerteforskningsprisen og Demensforskningsprisen for 2022. Prisene ble delt ut av Hans Majestet Kongen på en høytidelig seremoni.
På årets Our Ocean konferanse gikk diskusjonene høyt om havets rolle for verden. UiB-professor Edvard Hviding var en av svært få forskere til stede og var aktiv deltaker i diskusjoner om Stillehavet betydning for klimaendringene. Men hva vil være det beste tiltaket for å redde havet?
Bli med på feiringen av Holbergprisvinner Sheila Jasanoff, Nils Klim-prisvinner Elisa Uusimäki og vinnerne av Holbergprisen i skolen under Holberguken 2022, som finner sted 7.– 10. juni.
Er Putin ein diktator? Kva retoriske grep brukar Zelensky? Er vi vitne til folkemord? Korleis brukar vi media under krisa? Kva skjer med matforsyninga? Kva med maktbalansen i verda? Korleis møter vi flykningane? Sju forskarar ved UiB forklarer ulike perspektiv ved krigen i Ukraina.
Når en fiskebåt setter kurs mot Bjørnøya, vet kapteinen kun hvilke områder som er islagt nå, ikke hvor det vil være is i morgen. Om få år skal isvarsler gjøre rutevalget sikrere.
En spesialdesignet mobilapp øker motivasjon og læring viser nye studier. – Jeg er interessert i å forstå mer av hvilken rolle teknologien har for å øke motivasjon og læring hos studenter, sier UiB-forsker Lucas M. Jeno.
Pandemisenteret og senterleder Esperanza Diaz er i år tildelt formidlingsprisen av Det medisinske fakultet.
– Sangtekster er allerede en del av unges hverdag, i motsetning til for eksempel modernistisk lyrikk, sier litteraturviter Marthe Hatlen Grønsveen. I siste episode av UiB Popviten blir det krasjkurs i sanglyrikk-analyse.
Totalt sett går søkertallene til høyere utdanning i Norge ned. Det gjør også tallene for Universitetet i Bergen, men lektorutdanningene har fått en kraftig økning i antall søkere.
– Hypokondri kan utløses av store livshendelser som å få barn eller at noen nære dør. Prosjektet blir å ikke dø nå, sier psykiater Ingvard Wilhelmsen. Hør UiB Popviten om metoden som kurerer opp mot 70 prosent.
Årets Christiepris tildeles KODE kunstmuseer og komponisthjem. – En stor anerkjennelse, sier direktør Petter Snare. Tirsdag mottok han prisen på vegne av KODE under Christiekonferansen.
Lørdag 23. april signerte UiB-rektor Margareth Hagen og Havforskningsdirektør Nils Gunnar Kvamstø samarbeidsavtale som skal sikre et tett og godt samarbeid mellom de to institusjonene fremover.
Бергенський університет запросив в Міністерства Освіти та Досліджень можливість запропонувати 250 навчальних місць біженцям і планує к літу запровадити курси з норвезької мови, а також з академічної англійської.
UiB kan ta imot 250 ukrainske flyktninger som studenter og planlegger kurs i norsk og i akademisk engelsk for dem til sommeren.
Universitetet i Bergen har inngått ny partneravtale med GCE Ocean Technology for å ytterligere styrke dialogen og samarbeidet med havnæringene. Målet er blant annet et trådløst undervannsnettverk.
Jusforsker Joanna Siekiera snakket om hav og vitenskapsdiplomati under gjenforeningen av deltakerne fra 2020-utgaven av Warsaw Science Diplomacy School.
I det Norad-støttede prosjektet Samaki arbeider norske forskere sammen med kolleger i Tanzania for å studere hvordan småskalafiske er nøkkelen til bedre ernæring. Samtidig pågår det en kamp om ressursene: Skal småfisken brukes til menneskemat eller fiskefôr?
I år er det 50 år siden allmennmedisin ble introdusert som et akademisk fag i Bergen. Dette ble torsdag markert med jubileumsfest og lanseringen av en helt ny bok om allmennmedisinens historie ført i pennen av UiB-professor Steinar Hunskår.

Sider