Nyhetsarkiv for Aktuelt

Eivind Valen er professor i bioinformatikk, og jobber med å forstå kroppen gjennom bruk av biologiske stordata.
Universitetet i Bergen (UiB) og NORCE har gått sammen om å gi innspill til EU-kommisjonen om havrelatert forskning og innovasjon i Horisont Europa. Les hovedpunktene her.
Klimaforsker Eystein Jansen er valgt som visepresident i Det europeiske forskningsrådet (ERC). Han er den første norske forskeren som går inn i ledelsen i europeisk forsknings elitedivisjon.
UiB mobiliserer bredt for å sikre videre prosjektering av Griegakademiet. 27. oktober arrangerte studentene, ved Studentparlamentet og Kunstnerisk Studentutvalg, demonstrasjon for finansiering av et nytt bygg for utdanningen ved instituttet.
UiB kommer ikke til å fortsette forhandlingene med Ocean University China (OUC) om et felles marint forskningssenter.
– For UiB er det dramatisk at regjeringen nå varsler at de i realiteten terminerer nybygg for Griegakademiet. Dagens bygg har uakseptable studie- og arbeidsforhold, sier rektor Margareth Hagen.
– I det gamle bondesamfunnet fortalte man sagn om hva som kunne finnes i den utemmede og mørke villmarken, forteller folklorist og professor Kyrre Kverndokk i den nyeste utgaven av podcasten UiB Popviten.
Universitetsstyret skal blant annet vedta neste års budsjett, samt få presentert UiBs klimaregnskap for 2021. Se møtet direkte her fra klokken 9.
Den britiske regjeringen har lagt fram en rapport om primærhelsetjenesten der forskning på fastlegeordningen fra UiB og professor Steinar Hunskår har fått en framtredende plass.
I januar tilbyr Pandemisenteret et to ukers kurs for studenter om læring fra covid 19-pandemien. Kurset bygger på fjorårets digitale modul og er åpen for alle studenter på master og PhD-nivå.
Romforsker Karl Magnus Laundal er sentral i flere internasjonale prosjekter om hvordan jorden er koblet til verdensrommet. Forskningen kan blant annet føre til bedre forståelse av nordlys og fenomener som påvirker satellitter og teknologi på jordens overflate.
Universitetsstyret ved UiB samles til ekstraordinært styremøte onsdag 12. oktober klokken 17.
UiB-rektor Margareth Hagen mener at forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem i dag, er skuffende for universitetet.
Universitetet i Bergen fordømmer angrepet på iranske studenter. Søndag kveld gikk politiet til aksjon mot studenter som demonstrerte mot regimet i landet.
Senteret HyValue skal gjøre en kraftig innsats for å avkarbonisere verden. Universitetet i Bergen spiller en viktig rolle i forskningsenteret.