Nyhetsarkiv for Aktuelt

Den 29. mars 2023 vedtok FNs generalforsamling en resolusjon fra den lille øystaten Vanuatu i Stillehavet for å få en rådgivende mening fra menneskerettighetsdomstolen i Haag om forpliktelsene FNs medlemsstater har for å beskytte nåværende og fremtidige generasjoner i forhold til klimaendringer.
Denne uken ble plantegningene for det nye Griegakademiet offentliggjort. Tegningene, som Nordic Office of Architecture står bak, vekker begeistring på Fakultet for kunst, musikk og design ved UiB.
Arkeolog Tore Sætersdal har forsket på vann i mange år. I mars 2023 var han på FNs store vannkonferanse i New York og i denne samtalen reflekterer han over opplevelsene derfra.
Usikkerhet rundt vann i alle former var hovedtema da de fire fronlinjene for vann ble diskutert på et sidearrangement i regi av Universitetet i Bergen på FNs vannkonferanse i New York 22.-24. mars 2023.
UiB følger anbefalingene fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med hensyn til bruk av TikTok og Telegram, og fraråder at disse applikasjonene installeres på tjenesteenheter.
Før covid-19 var tuberkulose den infeksjonssykdommen forårsaket av en singel mikrobe som drepte flest på verdensbasis. Antallet tuberkulosetilfeller er nå igjen stigende.
Fra høsten 2023 kan du ta poenggivende etter- og videreutdanningskurs ved UiB for å forebygge og avdekke korrupsjon i næringsliv og offentlig sektor, i samarbeid med Bergen næringsråd. Kurset er ledet av professor Jon Petter Rui. Administrerende direktør Monica Mæland i Bergen næringsråd anbefaler sine medlemmer til å ta UiB-kurset.
Onsdag 22. mars var det offisiell markering på Norway House i Brussel, der UiB sitt arbeid med forskning, utdanning og innovasjon på tvers av fakultetene i feltet kunstig intelligens, ble presentert på den europeiske arenaen. Delegasjonen fra UiB bestod av medlemmene fra styringsgruppen for UiB AI.
Tidens gjenbruksprosjekt, god byutvikling og ambisiøse planer var noe av det som ble presentert og diskutert under frokostmøtet om Nygårdshøyden sør. UiB tror prosjektet kan bli en fremtidig modell for rehabilitering av statlige bygg.
— Det handler om statens inngrep i familier, sier leder av Barnevernsutvalget og professor ved Universitetet i Bergen, Marit Skivenes. Mandag 20. mars overleverte hun rapporten til barne- og familieminister, Kjersti Toppe.
Ørsmå nanopartikler finnes i alt fra tannkremer til maling, men hvor skadelige er egentlig disse partiklene for mennesker? 30. mars arrangerer UiB en workshop om nanosikkerhet der dette blir satt på dagsorden.
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.
14. mars ble det kunngjort at Holbergprisen 2023 tildeles den katalanske forskeren Joan Martinez-Alier for hans arbeider innen økonomi, politisk økologi og miljørelatert urettferdighet. Nils Klim-prisen går til danske Simona Zetterberg-Nielsen.
Professor Ernst Nordtveit ved Det juridiske fakultet fylte 70 år, søndag 12 mars. Han går av etter ein mannsalder ved fakultetet, men gir seg ikkje med faget.
Forsker Henriette Aksnes og professor Iain George Johnston er tildelt årets Meltzerpris for yngre forskere. Prisen for fremragende forskningsformidling går til professor Lars Thore Fadnes.
Torsdag 9. mars er det møte i universitetsstyret ved UiB, der styret blant annet blir orientert om UiB Tjenesteutvikling og nybygget i Nygårdsgaten 5.
Onsdag, 8. mars arrangerte Universitetet i Bergen (UiB) 60-års-markering av det akademiske samarbeidet mellom Bergen og Sudan. Markeringen ble holdt på Institutt for sosialantropologi hvor det hele startet.
Klimafestivalen Varmere Våtere Villere gikk av stabelen med et bredt program 15.-17. mars. Nytt av året var en egen dag for studenter på Kvarteret 16. mars.

Sider