Nyhetsarkiv for Aktuelt

Det kan vera vanskeleg å spå korleis klimaendringar påverkar artsmangfald. Ny forsking frå Universitetet i Bergen kan gjera det lettare å seia noko meir sikkert om framtidsnaturen.
Tor Asmund Godal som har vært ansatt som kommunikasjonsdirektør ved UiB siden 2018, har valgt å si opp sin stilling til fordel for jobb som nyhetsredaktør for Bergensavisen.
Universitetsstyret er godt fornøyd med Universitetet i Bergens håndtering av koronaviruspandemien.
Prosess for gjennomføring av rektorvalget, orientering om koronahøsten og tilbakeføring av På Høyden til UiB er noen av sakene universitetsstyret skal behandle torsdag. Se møtet her.
På den offisielle lanseringen av jordomseilingen One Ocean om bord på Statsraad Lehmkuhl fremhevet flere av talerne behovet for å utdanne fremtidens ledere på bærekraftig hav. Her vil Universitetet i Bergen spille en sentral rolle.
21. august åpnet utstillingen MA2020, som først ble avlyst på grunn av Corona. 21 kunstnere som nylig har tatt mastergradeksamen ved Kunstakademiet – Institutt for samtidskunst viser fram verkene sine på Kode 2. Opplev også bacheloutstillingen Odd Growth på gamle Nygård Skole.
Vinnergruppa er kåret — med en løsning som vil kunne ha stor effekt for å begrense plastforbruket og forsøplingen gjennom syv dager med fest og sosialisering.
Fristen for å søke stillingen som universitetsdirektør ved Universitetet i Bergen er gått ut. Her kan du se hvem som har søkt.
Bærekraftskollegiet er et nytt initiativ som skal bringe kritisk tenkning rundt bærekraftsmålene inn i undervisningen ved Universitetet i Bergen (UiB). De skal møtes én gang i måneden.
— Det er faktisk ganske sykt, sier den ferske UiB-studenten Karen Maria (20). Om alle studentene på Universitetet flyttet hit med bil, hadde vi spydd ut eksos gjennom 1,1 millioner kilometer.
Minst 20 av høstens ferske medisinstudenter skal ta halve utdanningen sin ved Stavanger universitetssjukehus fra 2024. Årets kull er dermed det første som inngår i den nye Vestlandslege-modellen.
Universitetet i Bergen og Nygårdshøyden eiendom AS overtok det nye bygget til Alrek helseklynge, kun timer før studentenes storinnrykk.
Den verdskjente artisten Sigrid stod for eit av mange høgdepunkt under dagens digitale velkomstseremoni ved Universitetet i Bergen. Sjå bilete og opptak frå seremonien her.
Kun ørsmå nyanser skiller landets beste kaffebryggere. I laboratoriet til Kjemisk institutt fikk barista Christian Nesset forklart kjemien bak smaksnyansene i kaffe.
Temperaturen har steget fire grader i løpet av de 40 årene i store deler av Arktis-området. – Dette et er et varsel om at vi er inne i det vi må betegne som brå endringer, sier professor Eystein Jansen.