Nyhetsarkiv for Aktuelt

– Det er utrolig viktig at vi nå får en nasjonal handlingsplan for bærekraftsmålene og det er naturlig at akademia spiller en nøkkelrolle for å bidra med forskningsbasert kunnskap og kritisk diskusjon rundt målene, sier viserektor Annelin Eriksen ved Universitetet i Bergen.
Film- og kjønnsforsker Maud Ceuterick har hatt et imponerende produktivt år. Nå tildeles hun HFs pris for unge forskere 2020.
Klimaregnskap og opprettelse av nye studier er blant sakene som universitetsstyret skal ta stilling til i årets siste ordinære styremøte, torsdag 26. november.
En ny rapport foreslår blant annet en nasjonal portal for erfaringsutveksling, mer studentaktiv undervisning og alternative treningstilbud, som tiltak som kan lette studentenes korona-hverdag.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Korleis kan australsk hummar bli ein berekraftig eksport frå Norge? Fem studentar fekk ein prisvinnande idé.
– Vi trenger en global plan for en grønn, sirkulær økonomi. Derfor utfordrer vi verdens rikeste land til å tenke nytt i kjølvannet av koronapandemien og ber G20-landene bruke sitt årlige toppmøte til å tenke gjenbruk heller enn forbruk, sier rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen.
Hvordan kan vitenskap og kunnskap om havets skatter bidra til bedre politiske avgjørelser? Dette var hovedtemaet på den andre Ocean Sustainability Bergen-konferansen i november 2020.
Her er løsningen på høstens andre #realutfordring. Hva er premien, spør du? Smake på larver, så klart!
Hvert år presenterer ulike land sine Voluntary National Reviews (VNRs) i FN, for å vise fremdriften i sitt arbeid med 2030-agendaen og bærekraftsmålene. Men hvordan kan vitenskapen bli integrert slik at forskningsbasert kunnskap blir en del av rapporteringsgrunnlaget?
Lakselusen evne til å skade fiskens hud forandrer seg gjennom ulike stadier. Derfor er den veldig vanskelig å bekjempe.
Førsteamanuensis og klimaforsker ved UiB, Kikki Flesche Kleiven skal holde neste Aarebrotforelesning.
Presidentvalget i USA ble et tett race, selv om meningsmålinger mente Biden ville vinne klart. UiBs statistikk-ekspert forklarer alt om meningsmålinger.
For tredje gang arrangerer UiB, Unit og DIKU nasjonal konferanse for digitalisering i høyere utdanning. Om lag 350 har meldt seg på konferansen 4.- og 5. november, som i år blir heldigital.
Universitetet i Bergen har fått et område på 300.000 kvadratmeter ved Vingen helleristningsfelt i gave fra grunneierne.
Månedens alumn er avtroppende leder for Akademiet for yngre forskere, har sittet som vara i Nobelkomiteen, jobbet for FNs Røde Khmer-domstol i Kambodsja og vært medlem i valglovutvalget. Det er imidlertid som USA-ekspert hun har vært mest synlig. Nå spår hun valgseier til Joe Biden.
Show og underholdning – eller knallhard valgkamp. Presidentvalget i USA er på agendaen over hele verden i dagene før valget – også ved UiB.
Mennesket er den eneste arten som bruker symboler for å uttrykke mengde, og forskerne vil finne ut hvorfor tallsystemene er så forskjellige i ulike kulturer.