Nyhetsarkiv for Aktuelt

Debattinnlegg: Når Russland nå invaderer så er dette en del av et kjent mønster. Historien gjentar seg.
Russland har gått til krig mot nabolandet Ukraina. I den forbindelse har vi spurt jussprofessor Knut Einar Skodvin 10 spørsmål om lovene som gjelder i krig.
Fem forskere har fått 25 millioner hver til originale og banebrytende prosjekter gjennom et spleiselag mellom universitetet og Forskningsrådet. De utvalgte prosjektene skal flytte forskningsfronten gjennom samarbeid mellom flere forskjellige faggrupper.
Torsdag kom nyheten om at Russland invaderer nabolandet Ukraina. UiBs rektor Margareth Hagen er bekymret over følgene som den russiske invasjonen vil få for det ukrainske samfunnet.
Fra solsikker til sjøstjerner; symmetri vises overalt i biologien. Dette gjelder ikke bare ytre trekk – de molekylære «maskinene» som holder cellene våre i live er også slående symmetriske. Men hvorfor? Har evolusjonen en innebygd preferanse for symmetri?
Universitetet i Bergen tilbyr alle studenter, uavhengig av studieretning, emner i digital forståelse, kunnskap og kompetanse fra høsten. – Stor etterspørsel etter slik kompetanse i arbeidslivet.
– Vi må gjøre mer sammen med UiB, sier Pål Eitrheim, konserndirektør for fornybar i Equinor. Selskapet står foran store investeringer i fornybar energi, og trenger kompetanse for å ta gode beslutninger.
Universitetet i Bergen har noen av landets sterkeste forskningsgrupper innen kunstig intelligens (AI). Faget har lange tradisjoner ved UiB, og nå skal den brede forsknings- og utdanningsinnsatsen innen AI løftes frem gjennom lanseringen av «UiB AI».
Det humanistiske fakultet har tre finalistar i konkurransen om å bli Senter for framifrå forsking. Alle tre vil få ei påskjønning frå fakultetet, uavhengig av om dei når heilt til topps.
Universitetet i Bergen (UiB) får en viktig rolle med kompetansebygging og støtte til forskerne i det nye samarbeidet Norwegian Artificial Intelligence Cloud.
Det var god stemning da 1.440 deltakere fra 110 land møttes digitalt til den femte Bærekraftskonferansen i Bergen (SDG Conference Bergen), 9.-11. februar 2022.
Utenriksminister Anniken Huitfeldt besøkte Universitetet i Bergen for å snakke om norsk sikkerhetspolitikk og Ukraina-krisen for masterstudenter fra sampol og juss.
Bergsveinn Birgisson, Hans Petter Graver, Sverker Sörlin, Britta Marakatt-Labba, Fiamma Straneo, Elena Plante, Achille-Joseph Mbembe og Rajiv Bahl mottar den prestisjetunge utmerkelsen fra Universitetet i Bergen.
Kjønn står i veien for både muligheter, finansiering og anerkjennelse i akademia. Det mener tre sentrale MatNat-forskere, som på FN-dagen for kvinner i vitenskap deler sine tanker om hva som må gjøres.
Lars T. Fadnes ved Institutt for global helse er initiativtaker bak en ny kalkulator som anslår hvor mange ekstra leveår man kan få ved kostholdsendringer.
UiB-studentene trives godt på studiet de har valgt. Det viser Studiebarometerets tall fra 2021. Tallene er preget av pandemien og mye digital undervisning. 7 av 10 studenter oppgir at digital undervisning er mindre motiverende enn fysisk undervisning.
Onsdag 2. februar var det klart for årets første møte i universitetsstyret. På agendaen fant du flere årsrapporter, tildelingsbrevet fra Kunnskapsdepartementet og oppstart av arbeidet med ny strategi for UiB.