Nyhetsarkiv for Aktuelt

UiB-forskerne Jeppe Kolding og Ragnhild Overå sitt SmallFish4Food er ett av fem norske prosjekt som mottar støtte for forskning på bærekraft i praksis gjennom en pilot i regi av Global Research Council, med finansiering gjennom Norges forskningsråd.
For første gang har forskere fra ulike Trond Mohn-sentre arrangert et synergisymposium for å undersøke samarbeidsmuligheter seg imellom. De tre sentrene som deltok skal snart samlokaliseres ved UiB i forbindelse med opprettelsen av et nytt stamcellesenter.
Universitetet i Bergen har fått tildelt 4,7 millioner kroner fra EU til et banebrytende prosjekt. Prosjektet har som mål å forbedre underviseres ferdigheter innen HyFlex-design og undervisning, samt å styrke kapasiteten til institusjoner for høyere utdanning (HEIs).
Er du lei av å lete rundt på nettet etter gode fagfilmer? Ønsker du å se filmer med informasjon du faktisk kan stole på? Vil du ut av teknologigigantenes klør? Sjekk ut Viten-TV 16. september!
20. september fylles UiB-bygget Nygårdsgaten 5 av nyskapende idéer, forskning, presentasjoner og debatter. Målet er å skape en møteplass, styrke samarbeidet mellom akademia og samfunnet, og vise fram noen av de spennende prosjektene som utvikles på UiB.
Norske kulturskatter har fått et nytt søkbart liv. På SAMLA.no finner du orginale kilder til Asbjørnsen og Moes eventyr, kjente middelalderballader, svartebøker og fortellinger om draugen, nøkken og hulderfolk.
Under Arendalsuka har UiB bidratt med arrangementer om alt fra toppmøte om kunnskapspolitikk, klimarisiko, digitale omstillinger i næringsliv og utdanning, til myteknusing om havets helse, overgangsalder og frafall av kvinner i arbeidslivet. - UiB har markert seg med en imponerende faglig bredde under Arendalsuka, oppsummerer UiB-rektor Margareth Hagen.
Den sjeldne kjempevannliljen Victoria cruziana i Muséhagen blomstrer kun to netter på sensommeren. Interessen har vært så stor at folk har brutt seg inn i hagen for å få det med seg: I år blir det nattåpen hage ut august.
Stadig flere nordmenn velger å tegne privat helseforsikring. Ny forskning fra UiB viser at dette legger et press på fastlegene om å henvise til spesialist, selv om det kanskje ikke er nødvendig. – Et tegn på at fastlegenes portvaktrolle er i ferd med å forvitre, mener forsker Jørgen Breivold.
En ny studie avslører kunnskapshull hos norske offentlige tannleger i behandlingen av skader på tenner som følge av slag, fall og spark.
Professor emeritus Pål Ingebrigt Davidsen får «Lifetime Achievement Award» for sitt mangeårige arbeid med faget systemdynamikk.
Mange møtte opp på Muséplass 12. august, for åpningen av det akademiske året.
Over 400 nye studenter inntar i disse dager sin nye studiehverdag ved Det medisinske fakultet. Mandag 12. august vrimlet det av spente og forventningsfulle studenter på campus da høstsemesteret var offisielt i gang.
– Gratulerer med studieplass ved UiB! Velkommen til fakultetet og takk for at du har valgt oss som ditt studiested! Yael Harlap, visedekan for utdanning ved Det psykologiske fakultet
Professor i sosiologi, Kristoffer Chelsom Vogt, er oppnevnt til et nytt regjeringsoppnevnt utvalg som skal utrede mulige årsaker til at nordmenn får færre barn enn tidligere.
Rektor Margareth Hagen skriver om årets søkertall til Universitetet i Bergen.
UiB-rektor Margareth Hagen skriver om den nye forskriften som trer i kraft 1. august.
Rektor Margareth Hagen skriver om EUs nye styringsdokument som skal gjelde for 2024-2029.

Sider