Nyhetsarkiv for Aktuelt

UiB tildeler totalt 2 millioner kroner til tre nye prosjekter som ønsker å innlemme fagrettet kunnskap om digitale teknologier og kunstig intelligens i sine studieløp. Tre pilotprosjekter i rettsvitenskap, biomedisin og geovitenskap vil motta midler som gjør det mulig å integrere digital kompetanse i studieprogrammene.
UiB er et av 16 universiteter som nå lanserer et globalt samarbeid, for å forbedre og øke tilgangen til høyere utdanning for flyktninger og deres lokalsamfunn.
– Ikke i noen andre deler av landet enn i Oslo er det et flertall for dette, sier Ingrid Kvåle Faleide, som forsker på folks holdninger til ulike fornybare energikilder.
Videoer om menns seksuelle helse trender på sosiale medier. – En vanlig misoppfatning er at sterilisering alltid er reversibelt, sier UiB-forsker Patrick Juliebø-Jones som har studert fenomenet.
Studenter og ansatte ved UiB ryddet, sammen med gode samarbeidspartnere, "plastøya" Lisle Lyngøy under årets plastryddeaksjon, 12. september.
En torskestudie fra en gruppe forskere ved Institutt for biovitenskap, UiB, konkluderer med at de mest vanlige erstatningsstoffene for kjemikaliet BPA er like skadelige som stoffet det erstatter.
Gynekolog Marit Sandberg har vært på skattejakt i norske helseregistre for å finne ut hvordan det går når kvinner med medfødt hjertesykdom blir gravide og føder barn. Hun har gjort flere positive funn, selv om det å bli gravid med hjerteproblemer ikke er risikofritt.
Torsdag 12. september møtes universitetsstyret til semesterets første styremøte. Her kan du se møtet direkte fra klokken 10.00.
Å være utsatt for luftforurensing over lang tid og å ha lite grøntområder rundt seg, øker risikoen for å bli innlagt på sykehus med luftveislidelse, viser ny UiB-studie.
En av UiBs fremste forskere på kunstig intelligens, Marija Slavkovik, mener vi som samfunn gjør lurt i å satse på kunstig intelligens fremover.
Samlivsproblemer er ikke like uvanlig å ta opp på legekontoret som en kanskje skulle tro. I en ny studie fra UiB kommer det frem at hver fjerde pasient diskuterer eget parforhold med fastlegen. – Helsepersonell kan ikke se bort fra hvilken påvirkning parforholdet har på vår fysiske og psykiske helse, sier doktorgradsstipendiat Siri Dalsmo Berge.
Nye europeiske retningslinjer anbefaler at blodtrykket bør ligge på et betydelig lavere nivå enn tidligere anbefalt for voksne som mottar blodtrykksenkende medisiner.
UiB og Helse Bergen har kommet til enighet om å overføre ansvaret for rettsmedisin fra UiB til Haukeland universitetssjukehus med virkning fra 1.1.2025.
Yan Li mottar prestisjefull forskningsstøtte til jakten på å forutsi forekomsten av monsterbølger. Slike bølger utgjør en trussel for skip og infrastruktur, og oppstår stadig hyppigere som følge av klimaendringene.
Forskarar ved Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetssjukehus og Folkehelseinstituttet har undersøkt samanhengar mellom nivå av miljøgifter i blodet og pubertetsutvikling hjå 300 gutar i Bergen. Resultata viste at dei med høgare nivå av miljøgifter kom seinare i puberteten.
Diare er den nest største årsaken til barnedød i lavinntektsland. Kurt Hanevik ved Klinisk institutt 2 koordinerer et konsortium som nå mottar EU-midler til å forske på bedre diagnostisering og behandling av sykdommen.
Jenter som starter å bruke snus før de har fylt 15 år, har om lag tre ganger så høy risiko for å få symptomer på astma, viser en ny studie fra Universitetet i Bergen.
UiB-forskerne Jeppe Kolding og Ragnhild Overå sitt SmallFish4Food er ett av fem norske prosjekt som mottar støtte for forskning på bærekraft i praksis gjennom en pilot i regi av Global Research Council, med finansiering gjennom Norges forskningsråd.

Sider