Nyhetsarkiv for Aktuelt

Nordic Developmental Biology Societies & Michael Sars Symposium Joint Meeting ga et unikt perspektiv på de nyeste fremskrittene innen utviklingsbiologi, tiltrakk seg et mangfoldig publikum og styrket forbindelsene mellom nordiske og internasjonale institusjoner.
Muséplass 1 og Christies gate 20 er stengt som følge av demonstrasjonen.
Navneendring, justeringer i studieforskriften og etablering av et akademisk spin-out fond er saker universitetsstyret skal behandle i semesterets siste styremøte.
Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel overrakte i dag Holbergprisen til den kamerunske forskeren Achille Mbembe, for hans arbeider innen historie og politisk filosofi.
Se den offisielle prisutdelingsseremonien for Holbergprisen og Nils Klim-prisen torsdag klokken 14.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kunngjorde i dag at vinneren av Holbergprisen i skolen 2024 er Erika Lind-Larsen, med prosjektet «Lost in Translation?».
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.
Fredag 31. mai samlet konferansen "Humaniora møter kunstig intelligens"  fullt hus i Storsalen ved Universitetet i Bergen. Arrangører var HF-fakultetet ved UiB og Universitets- og høgskolerådets enhet for humaniora (UHR-Humaniora).
I vårens sesong av podcasten UiB Popviten får du høre om hvor navn kommer fra, hygiene i Romerriket, ungdom og skjerm, oppskriften på gode forhold og når det er lovlig å drepe sivile i krig. Finn alle episodene her.
Magnus Lagabøte var middelalderkongen som aldri deltok i krig, men han valde å forsvare dei svakaste av undersåttane sine. For 750 år sidan innførte han den viktige Landslova som endra heile det norske samfunnet.
Driv - Senter for kvinnehelseforskning åpnet tirsdag 21. mai. Helseminister Jan Christian Vestre fikk æren av å være snorklipper.
I en ny undersøkelse ved UiB har man sett hvor mange barn og unge voksne som slutter på ADHD-medisin, i løpet av det første året på medisinen.
Forskerne ble overrasket da de etter mer en 10 000 intervjuer fant at mange av dem som overlever seksuelle overgrep i forbindelse med krig og konflikt, endte opp med å bli mer engasjerte i lokalsamfunnet sitt etterpå.
Akvariet i Bergen inviterte til åpning av sin nyeste utstilling, «Havet i endring». Den nye installasjonen består av et stort akvarium med maneter som senteret sjenerøst har gitt i gave.
Nordiske navn blir stadig mer populære. Men foreldrene velger helst navn som vært lite i bruk tidligere.
Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.
Styringsgruppa for Klimanøytralt UiB har behandlet sak om tildeling av støtte fra Klimafondet og stipendet Grønn master for vårsemesteret. Se hvem som fikk støtte her.

Sider